|
gammelnalle
06-07-2004, 22:33
Var på fest i söndags . Och där skulle vi gissa på betydelsen av norska ord. Ni kan ju också gissa!!! Skyll inte på mig.. jag ansvarar inte för riktigheten Och vill du svara är jag tacksam om du skriver med gul text Gult . Vitt går också bra Kadavermos Lusekofta cabriole Guleböj Fjuneflås Flokkerut Gluttarna på Karl Johann Hardangervidda jazz Högspänningspolka Klantetejp Karbongutter Pustepjäxor Satellitfrisyr Veck me pusta Strapatspose Späckegrill Rumpestötte Pingvinekofte Pansartax Orangekule Klappeslagn Som sagt: Skyll inte på mej….
*Laika*
06-07-2004, 23:06
Attans osis. Jag kan kan några av dom men vet inte hur texten blir GUL. Synd, ja som ville va me. mvh. Laika
Jag kan lägga till mitt favorit norska ord
rumpetroll
/E - gillar Norge
jag skriver allt i gult, orkar inte ändra och greja :) vilda gissningar, men man måste ju försöka iaf.
guleböj=banan
högspänningspolka=technodans? haha
kadavermos=köttfärs?
lusekofta cabriolet=huvtröja
klantetejp=plåster
pingvinekofte=frack
nu orkar jag inte tänka mer, men man kan ju hitta på nästan vad som helst på de här orden.
Jag är urusel på sådant men några skall jag väl kunna gissa på:
Veck me pusta = Borta med vinden Späckegrill = solarium Pansartax = sköldpadda
Det blir ju bara pinsamt eftersom allt bara är påhittade ord. Visst finns det många (för oss svenskar) "roliga" norska (och även danska och isländska) ord, så VARFÖR skall man hitta på ord? Förövrigt så tycker jag att vi i Sverige skall läsa mera text på andra nordiska språk.
gammelnalle
07-07-2004, 07:13
CITAT (Laika @ 07-07-2004, 00:06) Attans osis. Jag kan kan några av dom men vet inte hur texten blir GUL. Synd, ja som ville va me. mvh. Laika Det finns två sätt att lägga in färger, enklast är att "klicka" FÄRG rutan här ovanför (den lilla pilen nedåt) och välja färg , när du är färdig med den färgen , och vill byta eller sluta MÅSTE du trycka på "Stäng taggen" alternativt "Stäng alla taggar" . Du kan även göra dina egna "taggar": [kommando = x] där kommando kan vara color eller size. Om du prövar med att lägga in någon färg eller storlek SER du i din skrivruta hur det ser ut. OBS att det inte får vara mellanrum inne i "Hakparantesen" [] Lycka till[B] jag lämnade en hakparantes "fet stil (bold)" så att du ser hur det ser ut när man glömmer stänga den. KURT: lite skoj får vi väl ha? LUGNT tycker jag inte att det är
råse-marie
07-07-2004, 07:16
CITAT (KURT @ 07-07-2004, 07:30) Det blir ju bara pinsamt eftersom allt bara är påhittade ord. Visst finns det många (för oss svenskar) "roliga" norska (och även danska och isländska) ord, så VARFÖR skall man hitta på ord? Förövrigt så tycker jag att vi i Sverige skall läsa mera text på andra nordiska språk. Pinsamt??? varför??? JAG TYCKER DET ÄR KUL  . Men det är väl kanske för oss med lite enklare humor som kan se det roliga i det. Lätt road Rose-marie
Lars-Olof Arvids
07-07-2004, 07:29
Här kommer några till:
tallefjant perioskopehest Metallegutten Kjempetorsken
Olle
*Felix matte*
07-07-2004, 07:29
Kadavermos -pölsa Guleböj - banan Fjuneflås - hårtork Karbongutter - tvillingpojkar Klantetejp - plåster Rumpetroll - grodyngel Orangekule - apelsin Pansartax- krokodil Strapatspose - ryggsäck osv.
hur gick spelningen på söndag?
Gossen Ruda
07-07-2004, 08:00
Kan ju diskuteras om det är kul eller inte. När Telia och Telenor skulle gå samman fick vi lite undervisning om ordskillnader. Fusionen sprack och dom flesta orden försvann ur minnet. Några kommer jag ihåg:
svangerskap
betjente
Apropå metallegutten(stålmannen) så fanns det en sf-serie som tecknades av Eugen Semitjow eller hur namnet nu stavas. Det svenska orignalet hette Allan Kämpe. Serien översattes till vissa andra språk och då fick han namn som Allan Strong. Fast på norsk blev det Kämpe-Knut.
Dom som ingen har svarat på ännu tror jag är:
Pustepjäxor =Löparskor Strapatspose =Ryggsäck Orangekule =Apelsin Klappeslagn [COLOR=yellow]= Huggorm
Bodiil i Värmland
07-07-2004, 08:21
Här borta i väster nära norska gränsen, typ 300 m, pratar vi en salig röra av norska och svenska kryddat med lite finska. Eftersom jag jobbar i sjukvården träffar jag en hel del norska läkare. Det tog ett tag innan jag begrep att patiendens pårörende är dom anhöriga. En del norska ord är bättre och mer talande än dom svenska. Te.x heter "ångra sig" på norska "ombestämma sig". Morn da och ha det! Fra Bodiil
Gossen Ruda
08-07-2004, 07:00
Ingen som kunde mina riktiga norgeord?
Svangerskap=havandeskap
Betjente=polis
Lars-Olof Arvids
08-07-2004, 07:25
Och ingen kunde tydligen mina heller, bortsett från metallegutten:
tallefjant = ekorre perioskopehest = giraff kjempetorsken = hajen
Vet ni varför norrmännen förr alltid tog med sig en spade när de åkte till Finland? Den norska kronan låg ju under den finska marken!
Vet ni vad Norge har som inte Sverige har? Goda grannar!
Vet ni hur man känner igen en svensk? Han har blåa ögon och gula tänder!
Olle
gammelnalle
08-07-2004, 08:39
Kul inte roligt, det betyder ju lugnt, att så många vågade att gissa. Vissa av svaren var bättre än "de rätta". Så därför ger jag nu "mina" rätta svar. Men som sagt : Det är inte jag som har hittat på vare sig frågorna eller svaren.... Och kanske någon norrman eller norska som känner till riktigheten kan bekräfta eller dementera. Vi vill ju inte sprida osanningar omkring oss och säga att det är sanning. Men lite skoj tål nog de flesta. Och särskilt våra grannar i Väst.
Och ni som inte gissat klat ännu får blunda nu
Kadavermos = köttfärs
Lusekofta cabriole brynja
Guleböj BANAN (den kunde väl alla) Fjuneflås hårföhn
FlokkerutGruppresav
Gluttarna på Karl Johann"Spanarna på Hill Street"
Hardangervidda jazzCountrymusik
HögspänningspolkaBrakedance
KlantetejpPlåster
KarbongutterTvillingpojkar
PustepjäxorSandaler
SatellitfrisyrFlintis
Veck me pusta"Borta med vinden"
StrapatsposeRyggsäck
SpäckegrillSolarium
RumpestötteStol, pall
PingvinekofteFrack
PansartaxKrokodil
OrangekuleApelsin
KlappeslagnSKALLER-orm
Tänk om även vi i sverige kunde få en försvenskninga av alla nya ord, så gör man ju på Island.
CITAT (gammelnalle @ 08-07-2004, 09:39) Tänk om även vi i sverige kunde få en försvenskninga av alla nya ord, så gör man ju på Island. Fjärrkontroll heter trycklåda i den här familjen.... barnen döpte den till det när dom var små.
Lars-Olof Arvids
08-07-2004, 09:39
När jag var liten sa vi gräddbulle i stället för semla, vilket ledde till att jag blev utskrattad av en kusin en gång när jag inte visste vad semlor var.
Olle
Lars-Olof Arvids
08-07-2004, 10:05
Vet ni vad följande personer heter:
Lapplands längste same och hans lilla korta fru? Finlands sämste boxare? Rysslands bäste boxare? Finlands sämste löpare? Finlands näst bäste löpare? Norges sämste skidåkare? Frankrikes sämste schackspelare?
Olle
*Felix matte*
08-07-2004, 11:23
Lapplands längste same och hans lilla korta fru =Enoch Nitti & Cirka Nitti Finlands sämste boxare = Ranta Runtiringen Finlands näst bäste löpare = Hackihälinen
Norges sämste skidåkare = Inge Glid
Frankrikes sämste schackspelare = Jaque Remi?
Finlands sämste trädgårdsmästare (bror med hon Tarja Hallonen, eller vad hon heter....) = Maski Hallonen
gammelnalle
08-07-2004, 19:18
CITAT (Berith @ 08-07-2004, 15:06) Norges sämste skidåkare = Inge Glid
Frankrikes sämste schackspelare = Jaque Remi?
Finlands sämste trädgårdsmästare (bror med hon Tarja Hallonen, eller vad hon heter....) = Maski Hallonen Tarja Hallonens bror.... Ha ha ha Rysslands bäste boxare? kan det vara Slopotjäfski ? Men finlands sämsta löpare??? Nej den får jag nog be om dett svar på!!
"Han, gammelnalle...jeg syns nock han är litt rar, jeg..." ...sen det här med norskans klartext...bilskrot heter det inte på norska utan "bilopphoggeri"....och det är väl precis vad det handlar om...
Finlands sämste boxare= Ranta runtiringen
gammelnalle
08-07-2004, 21:17
CITAT (Tesa @ 08-07-2004, 21:05) "Han, gammelnalle...jeg syns nock han är litt rar, jeg..."  :lol: ...sen det här med norskans klartext...bilskrot heter det inte på norska utan "bilopphoggeri"....och det är väl precis vad det handlar om...  hmmm nu blir man konfunderad... jeg har icke nogen encyklopdia over det norske snakk so jeg må spörre om vad rar egentligen betyder... uvanlig eller pen????
Vet inte om jag vågar svara på det....... underlig, konstig....fast i en BRA mening då....  och jag tycker nog du verkar lite rar på ren svenska också.....
Lars-Olof Arvids
09-07-2004, 08:02
Jag vågar inte säga om ni har svarat rätt eller fel, då den gula texten syns mycket dåligt på min dator. Men här kommer svaren:
Lapplands längste same = Enok Nitti Hans lilla korta fru = Sirka Nitti Finlands sämste boxare = Ranta Runtiringen Rysslands bäste boxare = Slopokäftski Finlands sämste löpare = Matti Beena Finlands näst bäste löpare = Hacki Hälinen Norges sämsta skidåkare = Inge Glid Frankrikes sämsta schackspelare = Jaques Mattes ("Schack Matt")
Olle
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 09-07-2004, 09:02) Jag vågar inte säga om ni har svarat rätt eller fel, då den gula texten syns mycket dåligt på min dator.  Har du testat med att markera den ?
Lars-Olof Arvids
09-07-2004, 08:51
Tack för tipset, det var inte dumt. Nu ser jag att de flesta svaren var helt riktiga!  Olle
Finlands sämste trädgårdsmästare, kan det vara Maski Hallonen?  Han är åtminstone Finlands sämste bärplockare, har jag hört! Roligt att få läsa om Enok Nitti, Sirka Nitti mfl.  /Ann-Louise
Lars-Olof Arvids
09-07-2004, 13:52
Följande personer vet jag inte vad de heter, men ni kanske ändå har hört om...
...ungkarlen som var makalös? ...elektrikern som var överspänd? ...kossan som tjurade? ...trummisen som tog kompledigt? ...fiskaren som fick spö? (Han tog för mycket stimpengar) ...tandläkaren som tappade sugen? ...urmakaren som hade balla ur?
Olle
CITAT ...ungkarlen som var makalös? ...elektrikern som var överspänd? ...kossan som tjurade? ...trummisen som tog kompledigt? ...fiskaren som fick spö? ...tandläkaren som tappade sugen? ...urmakaren som hade balla ur?  sånt där gillar jag
CITAT Har du testat med att markera den ? (om den gula färgen) TACK
CITAT (lolo @ 09-07-2004, 12:58) Finlands sämste trädgårdsmästare, kan det vara Maski Hallonen?  Han är åtminstone Finlands sämste bärplockare, har jag hört! Roligt att få läsa om Enok Nitti, Sirka Nitti mfl.  /Ann-Louise Men hallå!!  Jag fuskskrev ju svaret redan i frågan.... fast med vit text... gjorde jag ju.... typ... liksom.... Nån som kan klura ut varför min brödrost är så fantastisk? Vad nu det har med norska ordlistan att göra...
Ha, den vita texten går ju också att markera! (så blir den synlig) Vad smart du är Berith! Nu kan jag ju skriva "hemliga meddelanden med osynlig skrift" men ... men ... det här går ju inte ... hur i jössa namn gör du färgen VIT... ???
gammelnalle
09-07-2004, 14:48
CITAT (Berith @ 09-07-2004, 15:36) CITAT (lolo @ 09-07-2004, 12:58) Finlands sämste trädgårdsmästare, kan det vara Maski Hallonen?  Han är åtminstone Finlands sämste bärplockare, har jag hört! Roligt att få läsa om Enok Nitti, Sirka Nitti mfl.  /Ann-Louise Men hallå!!  Jag fuskskrev ju svaret redan i frågan.... fast med vit text... gjorde jag ju.... typ... liksom.... Nån som kan klura ut varför min brödrost är så fantastisk? Vad nu det har med norska ordlistan att göra... Jodå Berith!! det gjorde du... annars hade jag aldrig kommit på den och Men din brödrost??? Kan du ge en ledtråd hur vi skall tänka.... ordvits, praktiskt, engelskfelöversättning eller.... Kan ju vara en sån enkel sak som att du hör när den tagit slut.... men det gör ju knäckebröd med...
CITAT (amaira @ 09-07-2004, 15:46) men ... men ... det här går ju inte ... hur i jössa namn gör du färgen VIT... ??? Jag väljer en färg, vilken som helst från listan t.ex. blå, och byter sen ut blue mot white så blir texten vit. Häpp! Nalle... min brödrost är så fantastisk för att den är rostfri.
gammelnalle
09-07-2004, 14:56
Lars-Olof Arvids
12-07-2004, 09:29
Har ingen något mer skoj att komma med här? Vet ni vad det är för skillnad på en polis och ett äppelträd? Äppelträdet är en äkta apel, men en polis är en konst-apel!  Olle
Lars-Olof Arvids
12-07-2004, 09:35
Tack Gammelnalle, nu lyckades jag också få vit text!  Olle
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 12-07-2004, 10:29) Har ingen något mer skoj att komma med här? Vet ni vad det är för skillnad på en polis och ett äppelträd? Äppelträdet är en äkta apel, men en polis är en konst-apel!  Olle Polisen växer antingen på syd eller nordpolen men det gör inte äppleträt.....
Lars-Olof Arvids
12-07-2004, 14:09
Bra gissning, men inte riktigt det jag hade tänkt. Om du markerar min vita text ser du svaret!
Olle
Jo. jag har allt sett din lösning redan...men jag tôckte att min va bättre!!! Nån som vet vad norrmän menar när dom tar på sig " Ola-boxer"? jeansbyxor
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|