Full version: vinbär i roddisen...
Airamya
Min trädgård är lite lustig... Jag hittar vinbärsbuskar överallt laugh.gif
I häcken, i skogen bakom, i köksträdgården, i rabatterna... och nu i roddisen.
Nu undrar jag, hur känsliga är roddisens rötter? Jag måste ju få bort vinbäret, den kan ju inte växa där. Ska jag försöka dra upp den med handkraft? Är det risk att jag skadar roddisens rötter då? Antar att de kan vara ganska sammanslingrade...
Vinbäret växer precis intill roddisens stam. Det är inte en buske ännu, bara två eller tre lite spretiga stammar som sträcker på sig för att hitta solljuset ur roddisens 'krona'. Jag hade inte ens sett den förrns jag började putsa själva roddisen för några dagar sedan.

Några idéer?
Sommartorparn
Passa på att dra upp den nu när marken är fuktig. Om det inte går skulle jag klippa av det i markytan, möjligtvis ringbarka och låta den tyna bort, så är man säker på att inga rotskott kommer. Vinbär frösår sig med fåglarnas hjälp.
Airamya
Jaa! Såklart! tack wub.gif

Jag hade ingen tanke på att utnyttja det faktum att marken är snudd på vattensjuk... rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon