Full version: SMS från 72111
Nellie
Hej gen.

Min dotter får SMS från ett avsändarnr: 72111, vi har ingen aning vem det är.
Varje gång hon raderar eller svara på dem får hon betala 10-20 kr, ibland får hon flera per dag.

Vet någon vad det är?

Det är ingen betaltjänst, hon har en SAGEM-telefon, som man ej kan ladda ner bilder och musik på.

Jag missänker att vi har blivit utsatta för en mobil-kapare.

Det borde finnas någon i vårt avlånga land som kan ha hört något.

sad.gif wacko.gif Nellie
el_fishko
jag tror det bara är när hon svarar som hon får betala 10-20kr.om hon bara raderar borde inget hända

vad exakt står det i sms:en?
ThomasJ
På dessa sidor finns detta där nummret tex

http://medlem.spray.se/jimmyjanssonsfanclu...b/hobbies0.html
http://www.slitz.se/meny/mobil/index.asp?view=numret
http://www.kontaktguiden.nu/mobil_chat.html
http://www.sif.se/subjects/2878/1/3727/inf...d=3727&portal=1
http://www.darling.se/cellout/spel/
osv..
Jag hittar hur många som helst som använder det där nummret.. wacko.gif

Skulle tro att det går till något företag som tillhandahåller SMS-tjänster.. Borde räcka med att radera SMSen som kommer.

/Thomas
anna.
borde inte operatören kunna spåra var de kommer ifrån, om de nu kostar så mycket och om ni misstänker oegentligheter? det är inte så att hon har skickat nåt sms till nån chattjänst, och får ta emot en massa sådana meddelanden (som man får betala för)?
Siri
Din dotter har kanske varit med i en tävling, utlottning el. dyl. där hon skickat in en tävlingsmedverkan, rätt svar tex, till ett sådant nr.De brukar se ut så och kosta en slant att skicka. Både internetsajter och vissa veckotidningar använder sig av den här tjänsten. Sen kan de skicka reklam osv till henne efter det också och det är kanske det som nu hänt.
Fisan
Tv-programmet Plus hade ett inslag om just detta med sms-tjänster, som kostar skjortan. Det handlade visserligen om prenumeration på roliga historier... men det har ju en viss likhet, för hon kunde inte säga upp tjänsten eller nåt. Kostade gjorde det iaf. Hoppas ni har bättre tur. Lycka till!
TeliaNet
har själv råkat ut för det. ringa operatören kan man, men de kan inget göra.
skicka "stop" till det numret och så kan man få en lista med kommando med mm tillbaka för att styra tjänsten. där stod vad jag skulle göra för att avsluta tjänsten.

lycka till!
Nellie
CITAT (el_fishko @ 07-07-2004, 11:50)
jag tror det bara är när hon svarar som hon får betala 10-20kr.om hon bara raderar borde inget hända

vad exakt står det i sms:en?

Ibland står det så här: Och oraklet säger, små barn leker bäst.
Hon kan även få SMS som säger.
Det är varmt idag hänger du med och badar i eftermiddag?

När hon inte känner igen avsändarnr. har hon frågat, - Vem är du?
Nu förstår vi att det är det som kostar, hon skall radera i fortsättningen.

Nellie rolleyes.gif
TeliaNet
pengar dras så fort man raderar meddelandet.
prova mina knep!
det kan även vara nån som busskickar genom det företaget.
Fredi
Det finns ganska gott om info om det här på Konsumetverkets hemsida.

Sök på "SMS" så kommer det upp en del exempel på bluffar och i vissa fall även tips om hur man löser problemen.
Saiai
Vi fick en konstig räkning hem, som påstod att vi ringt upp ett bestämt nummer. När jag frågade min son om han kände igen numret, kollade han på sin mobil och i inkorgen för sms fanns ett meddelande om det numret, med uppmaning att ringa och sexchatta...! (han var då 14 år) Han nekade till att ha ringt numret, men hursomhelst blev jag vansinnig på att de skickar såna sms, så jag ringde konsumentupplysningen. Hon rådde mig att skicka tillbaka räkningen och bestrida fakturan, och gjorde det med vissa tilläg om hur konumentlagen lyder angående reklam till minderåriga, ny eu-lag från första april om reklam till mobil och mailadresser...bla bla...och en liten varning om anmälan på slutet....
Har inte fått nån mer räkning........
MEN! Dom j-lrna skickar adresserad direktreklam istället, till oss vuxna! Hur kan dom med!!! I reklamen stod ungefär samma budskap, men de hade utlämnat adress och faxnummer (som f.ö. inte fungerade) som stått i fakturan. På kopian som jag tog stod ju adressen så jag skickade tillbaka även reklamen med väl valda ord i tillägg (för att inte bli åtalad för olaga hot). Nåt företag i Värmland skulle det visst va, Koppom...
Jag har inte fått några mer brev, ännu.... Tänk om jag hade betalat den första räkningen i tron om att det var en vanlig teleavgift...?
Ralf
Vi fick en sådan räkning, jag skrev ett brev och sade att jag inte tänkte betala. När man har gjort det kan företag inte lämna över en räkning till inkasso. Bryter mot god sed. Jag hörde aldrig något mera från Tele2. Så protestera skriftligt. Gärna via fax med kvitto eller brev med mottagningsbevis.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon