Full version: Ormbuskar
Annisen
Skulle gärna vilja ha ormbuskar i min trädgård som en liten avgränsningkant. Vet någon om det finns någon sorts ormbunke som inte sprider sig som löpeld och som blir ganska hög. ca 50cm?

/ Anna rolleyes.gif
Gossen Ruda
Varning för strutbräken. När den väl acklimatiserat sig börjar den skicka ut underjordiska utlöpare.
Copycat
Hejsan Annisen. Jag har Strutbräken, och den sprider sig, men inte som en löpeld direkt. Det tar tid innan den är på rymmen. Det som flyttar på sig är det bara att gräva upp och plantera på "rätt" ställe. Den blir stor ca.1 meter, och yvig. I mitt tycke den vackraste ormbunken. wub.gif
Gossen Ruda
Jo, den är tjusig. Hur mycket den sprider sig beror kanske på hur bra den trivs, fast nån löpeldsspridning är det kanske inte frågan om. Sen är den bra på att kväva andra växter, till och med kirskålen får delvis ge sig.
Copycat
Mina ormbunkar är på en blåsig Norrsida, och Kirskålen på en vindskyddad Södersida. "och aldrig mötas de två", går det att ha ormbunken på Södersidan? Det kanske skulle göra problemen med Kirskålen mindre. Det tål att tänka på. wink.gif
Gossen Ruda
Annars kunde du kanske flytta kirskålen? rolleyes.gif Det är inte säkert att det omvända funkar, strutarna vill inte ha för soligt och torrt. Dom naturliga bestånd jag sett har antingen varit i skugga eller vid vatten.
Copycat
unsure.gif wink.gif tongue.gif Bunkarna får bli kvar, precis som bekymmren med det som växer på Södersidan. tongue.gif
Annisen
Bra funderingar jag fick nu.... Fick några idéer från länkarna.... tror jag hittat något som passar mitt "tema" som jag försöker att bygga upp i
trädgården men tror jag håller mig lite borta från strutbräken
Asplenium trichomanes var en liten utstickare och det är nog någon som den som jag önskar ha som utstickare...
Tack för hjälpen!!! wub.gif

/ Anna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon