Christoffer
03-02-2003, 20:14
Som bekant finns det olika sorters blomjord att välja på, från olika tillverkare. Men vilken blomjord räknas som den bästa? Jag brukar köpa Jerletorf, men den kanske inte är bäst?
Ingrid på Västkusten
03-02-2003, 21:43
Vi har en himla bra tråd om detta i kompost & jordtråden i ett av de andra forumen här på odla.nu. sumamsumarum - de är alla skit - ungefär - lite grovt draget över en kam ;-) men vissa går att använda lite bättre än andra.
Hälsar ingrid
Ja, om det ändå vore skit som du skriver Ingrid, så kunde man använda eländet till att gödsla med.
Men under rubriken kompost o jord så finns lite att läsa + inlägg i det gamla forumet.
Christoffer
08-02-2003, 21:33
Tackar, tackar!
Hej!
Vet att det skrivits en massa om dålig jord här, lite överdrivet dock!
Växt Mästaren har en bra jord till krukväxter, den innehåller små lecakulor.
Den köper jag till dom flesta. Den billiga jorden man köper på sommaren är inte lika bra!Men då köper man en påse gödsel och blandar i några nävor i sommarkrukorna. Sedan växer det!
KAJSA
Det är synd att vi vanliga konsumenter inte kan få tag på Hasselfors yrkesodlarjord som t ex S-jord: grov och låghumifierad torv med perlite eller P-jord: något mer humifierad torv, som är till för färdiga plantor. Dessa använde vi oss av när jag gick på trädgårdsskolan och jag tycker att de var mycket bra.
Åsa, mälardalen zon 2
14-02-2003, 16:11
Hasselfors yrkesodlarjord (S-jord) köper jag hos min Växtmästaren butik så visst finns även den jorden att köpa för konsumenter. Min butik brukar även ha Hasselfors P-jord och liknande, ifall trädgårdsbutiken har ett dåligt utbud av jord tala om det för någon i butiken (gärna den som köper in produkter) och berätta vilken jord som ni tycker att de ska saluföra.
Ingrid på Västkusten
14-02-2003, 17:23
Hasselfors Yrkesodlar jord (torv det med) är nog det bästa av torveriutbudet . Själv är det P som falle rmig på läppen här ....... bästa torven ;-)
Hälsar ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.