amaira

Här är min favvo! Ursöt!!! Hårig i ansiktet som en nattfjäril. Ja, riktigt lurvig över hela kroppen - vet inte alls vad hon heter.

Här är nån slags jordhumla, inte densamma som föregående med gula mustaschen:

En ... typ ... ängshumla ... av nåt slag kanske?

Och så vänder vi lite på färgerna, och målar vitt på baken - vips så blir det en hushumla ... kanske?

Och här är ännu en okänd sort, som kikar djupt ner i nektargömmet:

Det mumlar och brummar bland blommor och blad, av okända lurviga typer...

/amaira
Hannele
Man får lust att klappa! tongue.gif
anna.
de är så söta! wub.gif
KURT
Det finns inte mer än ett 40 tal humlearter i Sverige:

http://www.artdata.slu.se/Humlor/artlista.htm

Och artdatabanken har gjort en mycet användarvänlig bestämmningsnyckel för humlor:

http://www.artdata.slu.se/Humlor/huvudnyckel.htm

Och sedan kan man både kontrollera med utbredningskarta och text information om den bestämning som man gjort är RIMLIG. Kan de göra lika pedagogiska bestämningsnycklar för andra insekter så vore det bra, men med humlornas utseende (och begränsade antal) gör det nog extra lätt att göra en bestämningsnyckel för just humlor.
humla
Vila underbara bilder, amaria! wub.gif wub.gif wub.gif

Visst är humlor underbara. Stora och runda, dovt surrandes. Flygande otymligt i luften, eller i djup sömn på en stor blomma.

Jag fyller på med några till humlebilder, om någon humleexpert kommer att kunna säga vilka slags arter humlorna är;

Den vanligaste humlesorten?

Stenhumla, var det visst! Men hur kan någon döpa något som ser så mjukt och gosigt ut till STENhumla???

Ooops, en till liten humla slank visst in. Eller Humlan rättare sagt.
Gossen Ruda
Humhum. Ni får gärna hålla er till fjärilar och skalbaggar så jag har en chans. laugh.gif Jag får passa så länge.
Gossen Ruda
Amairas nr 2 är med stor säkerhet en Lundhumla, Bombus lucorum. Humlas nr 2 en Stenhumla, B. lapidarius. Övriga är humlor av någon sort. sad.gif tongue.gif Undrar om jag kan skaka fram någon humleexpert? Bo G Svensson hjälpte mig med mina stekeldia fast det var 1989. Ska kolla.
gammelnalle
Humlor borde inte få finnas !!!!

jag får ju inte klippa mitt gräs klart !!! mad.gif mad.gif

så fort jag kommer till t.ex. klöverblommorna så nog sitter det

N ÅG ON HU ML A där.....

inte kan jag förstöra hans/hennes mat.... så det får förbli oklippt

SNYGGA BILDER
Berith
Aahhh! Jag älskar humlor... wub.gif
Annica i Sörmland
Håller med Hannele; man får lust att klappa! wub.gif Har faktiskt gjort det vid några tillfällen. De är ju sååå mjuka!! Men detta är kanske inte en handling man bör uppmuntra till... wacko.gif Vill påpeka att jag gjorde det ytterst försiktigt!

Jättefina bilder!

Är jag konstig... men jag gillar ordet humla. Det låter så hemtrevligt på nåt sätt... blink.gif wub.gif
Gossen Ruda
Jag heter Humle,

å jag heter Dumle.

Kommer ni ihåg skafferitrollen hos kapten Bäckström?

Humlor är fina. Nu har jag via Museichefen på GNM här i Götet fått ett namn, Björn Cederberg på artdatabanken i Uppsala, att kontakta. Jag har haft kontakt med honom tidigare men hade glömt hela namnet. sleep.gif Återkommer i morgon.
yla
hörru nallen lägg dej ner i klövern o bara lyssna på humlesurret o koppla av lite vettja
de e underbart avstressande sång dom nynnar eller heter det hum humlar kanske rolleyes.gif
humlor e underbara o jag näns inte heller klippa nu smile.gif
gammelnalle
CITAT (oldwolfie @ 07-07-2004, 22:49)
hörru nallen lägg dej ner i klövern o bara lyssna på humlesurret o koppla av lite vettja
de e underbart avstressande sång dom nynnar eller heter det hum humlar kanske rolleyes.gif
humlor  e underbara o jag näns inte heller klippa nu  :)

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
det är ju DET jag gör..... så gräset inte blir klart nån gång...

visst är dom gulliga.... och visst sover man gott till deras brummande.... inte bara nallar som kan brumma...

jag har haft tur med mina närstående, ingen har jagat bort humlor, getingar eller bin.

Magda (dottern, nu 20år) kan dessutom "plocka" med dessa djur utan att bli stungen.

Snart kommer den tid då getingarna blir närgågna. Men VI brukar slippa att bli stugna.

När körsbären är (över)-mogna får man passa sig så man inte trampar på någon full geting (JO, dom blir knök-fulla) för då djäklar.... men annars får man vara ifred.
amaira
Åååååhhhhh!!!!!
TACK-TACK-TACK-TACK-TACK !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

??

Gossen Ruda! För detta:

CITAT
Nu har jag via Museichefen på GNM här i Götet fått ett namn, Björn Cederberg på artdatabanken i Uppsala, att kontakta

*kramar om dig så du tappar andan!!! Och dansar lyckligt runt i rummet*

*sansat mig lite... och fortsätter*

Vet du Nalle, att hummelsurr är den ALLRA bästa medicinen mot högt blodtryck - intaget på rätt vis givetvis, i Oldwolfies doserings-tappning.

Hur står det till med ditt blodtryck förresten?

Ska man njuta av sin trädgård, så är mitt recept att ta den som den är, med INNEHÅLL. Vilket betyder att de flesta "åtgärder" aldrig kan bli av, för alltid är det nån som skulle bli sårad, skadad eller bostadslös. rolleyes.gif

Åtgärder tas bara vid vissa lämpliga tillfällen, för att bevara mångfald och miljö *latmasken och livsnjutaren har talat* sleep.gif

(Måste förstås tillstå, att ibland funkar inte det receptet, varpå både kvickrot och blodtryck emellanåt ökar i rasande takt huh.gif För din del är det väl kirskål och blodtryck som hör ihop... wacko.gif )

Kurt, jag känner till artdatabanken, och även humlesidan, det är en bra länk du tipsar om!
Men ... "bara" 40 arter ... får mig tyvärr snurrig, även om flera av dem är mycket ovanliga.
Och en förteckning med beskrivning av samtliga arterna, har jag aldrig funnit.

Humla! Bilden på din Humlan slår alla rekord! Söt så jag svimmar! Och en sån härlig bild!!! Det är en "humla" med utstrålning, det där.

Känner också igen stenhumlan, men de andra vet jag inte alls.

Ruda, igen. Lundhumla! Vaddå lundhumla? *snurrig igen*

Slår upp artdatabankens register - ingen "lundhumla". Fast ibland är jag förstås blind på alla ögonen. Kollar latinska namnet, AHA, Ljus Jordhumla!
Tackar och bugar! Kärt barn har ju många namn...

Både ljus och mörk jordhumla har jag.
Men den där som har en mörk rand fram, och den bakre ljus?????
Och så den med gula mustaschen ...
(stackars Björn Cederberg, han har ett och annat att förklara... rolleyes.gif )

På tal om "stackars" så har jag en rolig gåta ...

Vilka djur är det mest synd om i skogen???
(svaret kommer längst ner i mitt inlägg, om jag kommer ihåg att skriva det tongue.gif Med gult har jag för mig det ska vara ... )

Humlor är verkligen söta insekter, som väcker "klappnings-begär"

Oj, nu har det redan blivit "längst ner i mitt inlägg", så då får jag väl skriva in svaret på min gåta:

Myrstackarna, SÅKLART !!!!!

tongue.gif tongue.gif tongue.gif
Gossen Ruda
Skrivklåda igen? rolleyes.gif rolleyes.gif TYvärr hade Björn semester. Tyvärr för honom alltså, jag skall störa honom på hemnumret senare. tongue.gif Jo, dom svenska namnen ändras då och då.
amaira
CITAT
Skrivklåda igen?

Jaa... wub.gif ... det är som nåt sorts eksem ... kliar dagligen faktiskt ...
(vill inte ha medicin tongue.gif )
Gossen Ruda
Det är bra, fortsätt så. Åkomman är fullständigt ofarlig men kan ibland inverka menligt på fritiden. biggrin.gif wub.gif

Beträffande Björn så var han inte hemma så jag får testa senare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon