Åååååhhhhh!!!!!
TACK-TACK-TACK-TACK-TACK !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
??
Gossen Ruda! För detta:
CITAT
Nu har jag via Museichefen på GNM här i Götet fått ett namn, Björn Cederberg på artdatabanken i Uppsala, att kontakta
*kramar om dig så du tappar andan!!! Och dansar lyckligt runt i rummet*
*sansat mig lite... och fortsätter*
Vet du Nalle, att hummelsurr är den ALLRA bästa medicinen mot högt blodtryck - intaget på rätt vis givetvis, i Oldwolfies doserings-tappning.
Hur står det till med ditt blodtryck förresten?
Ska man njuta av sin trädgård, så är mitt recept att ta den som den är, med INNEHÅLL. Vilket betyder att de flesta "åtgärder" aldrig kan bli av, för alltid är det nån som skulle bli sårad, skadad eller bostadslös.
Åtgärder tas bara vid vissa lämpliga tillfällen, för att bevara mångfald och miljö *latmasken och livsnjutaren har talat*
(Måste förstås tillstå, att ibland funkar inte det receptet, varpå både kvickrot och blodtryck emellanåt ökar i rasande takt

För din del är det väl kirskål och blodtryck som hör ihop...

)
Kurt, jag känner till artdatabanken, och även humlesidan, det är en bra länk du tipsar om!
Men ... "bara" 40 arter ... får mig tyvärr snurrig, även om flera av dem är mycket ovanliga.
Och en förteckning
med beskrivning av samtliga arterna, har jag aldrig funnit.
Humla! Bilden på din Humlan slår alla rekord! Söt så jag svimmar! Och en sån härlig bild!!! Det är en "humla" med utstrålning, det där.
Känner också igen stenhumlan, men de andra vet jag inte alls.
Ruda, igen. Lundhumla! Vaddå lundhumla? *snurrig igen*
Slår upp artdatabankens register - ingen "lundhumla". Fast ibland är jag förstås blind på alla ögonen. Kollar latinska namnet, AHA, Ljus Jordhumla!
Tackar och bugar! Kärt barn har ju många namn...
Både ljus och mörk jordhumla har jag.
Men den där som har en mörk rand fram, och den bakre ljus?????
Och så den med gula mustaschen ...
(stackars Björn Cederberg, han har ett och annat att förklara...

)
På tal om "stackars" så har jag en rolig gåta ...
Vilka djur är det mest synd om i skogen???(svaret kommer längst ner i mitt inlägg, om jag kommer ihåg att skriva det

Med gult har jag för mig det ska vara ... )
Humlor är verkligen söta insekter, som väcker "klappnings-begär"
Oj, nu har det redan blivit "längst ner i mitt inlägg", så då får jag väl skriva in svaret på min gåta:
Myrstackarna, SÅKLART !!!!!