Jag har min "kryddträdgård" i ett gäng krukor på altanen. Jag undrar vad som är bäst att göra när det blir kallare, kan man bara ta in och ha inne för vintern eller det kommer inte att fungera? Några behöver viloperiod, eller? Eller det är kanske bäst att torka någon?
Det gäller:
rosmarin
timjan
persilja
citronmeliss
lagerblad
äppelmynta
Rosmarin och lagerträd tål inte frost. Rosmarin vill ha det svalt men frostfritt, klara i värsta fall rumstemperatur bara den får stå ljust. Övriga kan övervintra utomhus, men kan man gräva ner dem (eller hela krukorna) så är det säkrare eftersom det blir jämnare temperatur. Torka och/eller frysa bör man göra av alla.
Åsa, mälardalen zon 2
07-07-2004, 14:19
Kan lägga till att persilja är tvåårig så den går upp i blom nästa år men det brukar gå bra att skörda av den ett bra tag på våren försommaren, själv sår jag ny persilja varje år.
Om du gräver ner krukan med citronmeliss utomhus och låter fröställningarna sitta kvar, bli inte förvånad ifall du får en himla massa små citronmelissplantor runt krukan, jag har små citronmelissplantor överallt i kryddlandet jag glömde klippa bort fröställningarna förra året.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.