råse-marie
sad.gif köpte för ca 2 veckor sen en vildkaprifol på blomsterlandet, redan dagen började bladen se grådammiga ut. Nu efter 2 veckor finns nästan inga blad kvar.
Jag var dit och dom sa att det antagligen var något svamp angrepp.
Och att det Antagligen kom från min trädgård!!! varför just på den nya växten?? och ingen utav dom andra???
Dom sa att jag kunde köpa ett medel och spruta sad.gif men det kostade nästa 100:- och jag hade redan betalat en heldel för växten.
Vad tycker ni ??
Någon som har tips om hur jag skulle kunna rädda växten utan det där medlet?? unsure.gif
Iza
Har inget tips till dig. Jag handlade också på Blomsterlandet tidigare i sommras men jag fick slänga allt jag hade köpt där efersom det var ohyra på växterna, som jag inte ville skulle sprida sig. mad.gif Jag såg att du bor i Västerås jag handlade i Kalmar, men det är väl samma skräp var man än handlar.
Nanna
Ja, när man köper blommor där brukar man ofta få med sig ohyra hem. Har inte haft några jättestora problem, men spinn och flugor har kommit.
fiffigafrun
Köpte en vildkaprifol från Hortogreen som såg jättefin ut vid planteringen och bara efter nån vecka var den "helrisig" med liknande gråvita beläggning. Förmodligen mjöldagg. Tror det kan ha berott på att planteringstället var så väldigt väldränerat o mkt fukt i luften p g a allt regn. Den kombinationen ger visst mjöldagg lätt. Har flyttat kaprifolen till annat ställe nu o det ser bättre ut i alla fall än så länge...
Nutten
Kaprifol får väldigt lätt mjöldagg under sådana här förhållanden - vi har det även på våra kaprifoler. Å andra sidan har vi besprutat dem själva mot mjöldagg (inkl. allt annat i plantskolan) med gott resultat och dessutom sänkt priset på dem. Nya gröna blad har redan visat sig, vad mer kan man begära?
råse-marie
CITAT (Nutten @ 07-07-2004, 22:10)
Kaprifol får väldigt lätt mjöldagg under sådana här förhållanden - vi har det även på våra kaprifoler. Å andra sidan har vi besprutat dem själva mot mjöldagg (inkl. allt annat i plantskolan) med gott resultat och dessutom sänkt priset på dem. Nya gröna blad har redan visat sig, vad mer kan man begära?

Är det bara för mig att bekosta medel för att få den att överleva och kanske inte "smittta" mina andra kaprifoler o växter?
Det finns alltså inget annat man kan göra unsure.gif
Nutten
Tyvärr inte
Åsa, mälardalen zon 2
Man "måste" inte alls köpa dyra medel mot mjöldagg i handeln. Man kan fixa sina egna mjöldaggspreparat av sådant man oftast har hemma i skafferiet.

Medel nr 1: 0,1 flaska atamon + 1 liter vatten + ev. en skvätt såpa

Medel nr 2: 1-3% bakpulver + vatten + en skvätt såpa (olika växter klarar olika styrka av bakpulver så testa gärna på en liten del först och se ifall det är för starkt eller ej)

Vilket medel du än använder köpta eller hemtillverkade så krävs det upprepade sprutningar + spruta aldrig i solsken.
råse-marie
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,08-07-2004, 09:51)
Man "måste" inte alls köpa dyra medel mot mjöldagg i handeln. Man kan fixa sina egna mjöldaggspreparat av sådant man oftast har hemma i skafferiet.

Medel nr 1: 0,1 flaska atamon + 1 liter vatten + ev. en skvätt såpa

Medel nr 2: 1-3% bakpulver + vatten + en skvätt såpa (olika växter klarar olika styrka av bakpulver så testa gärna på en liten del först och se ifall det är för starkt eller ej)

Vilket medel du än använder köpta eller hemtillverkade så krävs det upprepade sprutningar + spruta aldrig i solsken.

Åh ! tack då ska jag prova biggrin.gif biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon