Full version: Klematis
mjh
Min klematis, Dorothy Walton, blommar för fullt - underbar. Men, plötsligt slokar en del blommor, även en del knoppar. De som sitter högst upp gör aldrig så, bara de som sitter på mitten av plantan. I dag upptäckte jag löss och myror på ett blomskaft. Jag spolade bort dem, sprutade sedan med såpvatten. Kan det vara löss som orsakar att blommorna slokar (det är emellertid första gången jag upptäckt löss och bara på ett skaft). Får man spruta klematis med såpvatten? Tacksam för råd!j
Mia
kristerh
Det är nog inte bladlössen som orsakar att blommorna slokar.
är den nyplanterad? det kanske är så ett den inte fått så mycket rötter att den klarar att försörja alla blommor
unsure.gif det kan inte vara så att det är någon liten snigel som klättrar upp och äter på bladskaften sleep.gif
slokar inte en hel gren? är det bara blommorna?
jag har upptäkt att om det blåser eller regnar kraftigt så kan vissa grenar gå av men jag ser inte var de gått av sad.gif kan bara konstatera att de är av och hela grenen vissnar ner, detta gäller enbart nya färska grenar.
du kan spruta på klematisen hur mycket du vill, den verkar inte ta någon skada av det.
krister
mjh
smile.gif Tack Krister!
Jag tror nog att det, som du skriver, kan vara att min klematis är nyplanterad, ett par månader sedan, och att rötterna inte riktigt orkar med. Det är jättemånga blomknoppar. Några sniglar har jag inte sett, inte heller att någon gren gått av. Tycker mycket om sorten, den är så vacker. Hoppas den klarar sig i vinter. Bor på Öland, här är lite blåsigt men blir inte så kallt på vintern.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon