evapevah
Hej!
Jag håller på och "renoverar" min 60 år gamla trädgård (själv är jag 32år) och det tar sig sakta med säkert.

Vi kommer att ha ett område med en grusplan för bilar som sedan sträcker sig framför entren till huset och sedan övergår till gräsmatta. Vad skall man ha för något som markerar gräset och gruset?

Jag har också två rabatter som jag tänkte anlägga själv och det vore snyggast om dessa också kunde markeras. Har ni ngt förslag? Jag är inte den mest händiga i världen, men intresset finns.

Den stil jag gillar är "betong".
Viveka
Natursten är finast, tycker jag. Gatsten är enklast att få tag i, och går att lägga i bågar, men det finns också längre stenar, som använts som trottoarkanter. Kan vara svårare att hitta dock.
evapevah
hur lägger jag den naturstenen... gräver jag ned dem en bit? vet Du var det finns bild på det?

som du märker är jag ganska "grön" på området..... smile.gif
gammelnalle
Välkommen evapevah !!!

För att jorden/gräset inte skall växa in i gruset på nolltid bör du ha en "kant" som går ner en bit i marken. Ju längre ner dessto bättre.
Hur långt ner beror på hur ofta du vill "skära bort" inväxande gräs. Men ca 10cm är nog ett minimått.
Natursten är billigt och bra (använder den sjäv till just detta) Hitta gärna flata stenar (åtminståne på en eller två sidor) och placera "flatan" mot gruset så får du en skarp kant. Stenarna bör inte heller sticka upp ojämt över gräskanten, DET tycker inte gräsklipparen om..... (Min gräsklippsreparatör däremot, älskar det!!! smile.gif : fast han brukar säga till mig att man inte kan klippa sten med gräsklippare)
Bildäcken brukar inte heller gilla för skarpa kanter. sad.gif

Lycka till
evapevah
tack tack

vad är natursten?
gammelnalle
CITAT (evapevah @ 08-07-2004, 10:28)
tack tack

vad är natursten?

http://www.sgu.se/sgu/sv/naturresurs/natste_s.htm

här kan du läsa
men annars är det sten du hittar varsomhelst...

obs att man inte FÅR plocka sten utan tillstånd av markägaren.
MEN det brukar aldrig vara några problem. Snarare tvärt om !!!

björn

PS Titta gärna i de andra avdelningarna Tex under " trädgårdsbygg" där kan du få mer tips... DS
evapevah
finns det ngn som har en bild på sin rabattkant där gräs eller grus är det som avgränsar?
Hannele
CITAT (evapevah @ 08-07-2004, 08:24)
Jag  håller på och "renoverar" min 60 år gamla trädgård

Då är kanske huset också gammalt? Gå varsamt fram, så det bli en enhet, som inte bryter...
En bra bok: Bevara & sköta en gammal trädgård:

http://www.odla.nu/arkiv/rec/91-518-3467-7.shtml

evapevah
tack....
evapevah
är det ingen som har någon fin bild på kantsten vid sina planteringar?
gammelnalle
CITAT (evapevah @ 08-07-2004, 16:08)
är det ingen som har någon fin bild på kantsten vid sina planteringar?

CITAT
finns det ngn som har en bild på sin rabattkant där gräs eller grus är det som avgränsar??

har du fått hicka????
tongue.gif tongue.gif

aktiviteten nu på sommaren är ganska låg.... folk har inte tid att sitta framför datorn...
så lugna dig lite....
leta i de andra avdelningarna (vem är det NU som har hakat upp sig då? biggrin.gif )

gör några "sök" (förstoringsglaset långt uppe) och se vad du hittar...

tid nog får du ett svar..

ha det gött

björn
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon