-asno-
Satte förra sommaren Jens Munk, finlands vita ros och en Prairie Joy. Lite bråttom kanske och de blev bara nedgrävda i ogräsmattan. Nu har jag kommit på att så ska det nog inte vara, utan jag vill ha en samplantering med annat. Rosorna är planterade i nederkant av en sydsluttning och huset är ovanför, så de växter som planteras kommer på "baksidan" rosorna - upp mot huset - och i norrläge. Dessutom skulle jag ju behöva torva av och gräva upp runt rosorna för att får bar jord.

Någon som har förslag på hur jag bäst gräver och vilka växter som kan trivas med mina rosor? (zon 6-7). Dessutom undrar jag hur tätt man ska plantera ihop med rosor, kan man beskära och på så sätt hålla rosorna i lämplig storlek?

/Åsa
kerstin z5-6
Rosbeskärning i z7 brukar ju vintern sköta smile.gif De rosor du har är tåliga och tål en del beskärning , men är i mitt tycke vackrast friväxande
Munken o P joy remonterar ju och är rosa -så du har en hel del sällskap att välja på
Rosorna kommer att ge så mycket mer om du lyfter bort ogräsmattan , ger rejäla med mullrik jord , kogödsel är det för sent för -men till våren
Nävor kan klara läget -de breder ut sig och blir yviga -plantera dem en bit från rosorna så du kan kupa o greja med rosorna ändå
Andra tåliga skuggväxter är tex krolliljor ,och olika campanula -tex
c latifolia alba den vita formen alltså .
-asno-
Tack för svaret! Rosorna är valda för att blomma, utom finlands vita som kommer från en farmor och är till för doften - mmmm
Visst är det väl typiskt att man köper för mycket samtidigt för då blir det så här med planteringen, men nu är semestern här och jag tror min man ska få en spade i present tongue.gif

/Åsa
kristerh
Varför inte plantera en klematis mellan rosorna? på så sätt får du en förlängd blomningstid, när rosorna blommat klart kommer klematisen, passar speciellt bra med rosor som blir lite större som tex finlands vita ros.
krister
Sommartorparn
Jag upptäckte till min lycka en dansk rosensida som ger tips på rosor som kan växa i gräsytor och utan mycket skötsel. Kanske dina rosor är med bland dessa? Har man ett ogräsbevuxet område lägger man bara ut en sorts duk och planterar rosorna i hål som man skär upp. När man har semester ska man nämligen inte tillbringa tiden med att rensa ogräs, läser jag på den danska siten. En mycket sympatisk inställning tycker jag.
;-)

http://www.rosenposten.dk/index2.asp?cb=08...1%3A42%3A00_805
kerstin z5-6
Här i norr behöver rosor all hjälp de kan -för att överhuvudtaget överleva o bli större än 5 cm -Odling i duk ,eller gräs rek jag inte utom möjligvis för Rosa foucundissima -kanelros Tornedalsrosen .. som å andra sidan vissnar på ett inte allt för aptitligt sätt .Men stammad blir den också bra laugh.gif
-asno-
Jag tycker det är avstressande att rensa ogräs, kanske är det en systeråkomma biggrin.gif Monotont och kräver ingen som helst själslig insats.
Duk verkar bra på pappret, men nöjet är ju ett helt annat - åtminstone för mig. Men hemsidan var trevlig att läsa!

/Åsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon