carren
Hallå! Har ett hörn av tomten som jag funderar på att göra till en kryddgård. Plätten ligger bra i söder-västerläge, problemet är dock att en gigantisk lönn sträcker sina törstiga rötter in området, vilket syns på att gräsmattan alltid torkar där. En sådan jätte är det ju ingen större idé att bråka med så jag tänkte: Varför inte bygga på höjden istället? Kan det fungera att odla kryddväxter i upphöjda bäddar eller blir det alltför torrt?
KURT
De flesta kryddväxter tål torrare klimat. Det fungerar nog bra, om man har en ram runt (trä) så torkar det inte heller ut så mycket.
Fenja
Jag odlar precis allt här i upphöjda bäddar, de håller faktiskt både värme och fukt mycket bättre än traditionella bäddar!! Håll ytan luckrad bara, luckra när vattnet sjunkit undan både efter regn och efter att du vattnat. Du slipper också nästan allt ogräs genom luckrandet. Jag har inga träramar runt mina utan luckrar de lutande kanterna också!
Problemet är kanske bara att lönnens ytrötter kryper upp i din nya bädd? Markduk kanske kan förhindra detta...
Mvh
Fenja
Tesa
Många kryddor har ju lite dålig härdighet men genom att odla i upphöjda bäddar så får de bättre förutsättningar genom att de inte blir stående i fukt och att jorden värms upp fortare i upphöjda bäddar på våren..och vad gäller lönnen så håller jag med Fenja..markduk skulle nog göra gott
gammelnalle
som nybörjare och absolut expert på att göra fel...

är inte detta ett fall för John Drake ? förlåt... Pallkarageklubben???

(där det verkar råda total semester f.ö.)
Fenja
Kära gamla nalle! Upphöjda odlingsbäddar och att odla i pallkragar har inte så mycket med varandra att göra ursprungligen. Den upphöjda bädden har väl använts mest norrut, för att höja temperatur, jag lärde mig av farmor i norrbotten hur man gör.
Mvh
Fenja
gammelnalle
CITAT (Fenja @ 08-07-2004, 22:12)
Kära gamla nalle! Upphöjda odlingsbäddar och att odla i pallkragar har inte så mycket med varandra att göra ursprungligen. Den upphöjda bädden har väl använts mest norrut, för att höja temperatur, jag lärde mig av farmor i norrbotten hur man gör.
Mvh
Fenja

Jaså du menar upp-värmda bäddar..

biggrin.gif biggrin.gif

som nybörjare och absolut expert på att göra fel... så framhärdar jag att odla i pallkaragar (eller liknande) så kommer du undan lönnfeta ... förlåt lönnens rötter och uttorkning...

temperaturen ja DEN var väl inte med i frågeställningen ????? Jag har inte provat pallkrageodling förrän i år (jo en modifierad variant för några år sedan) så hur det BLIR vet jag inte , men det ser VÄLDIGT lovande ut.

smile.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon