råse-marie
Läser i tidningen idag en fråga om man ska få måla huset i valfri färg?????
Vad tycker ni?????
Själv tycker jag att man ska få måla i det man tycker är snyggt.
Även om jag inte gillar alla färger så tycker jag att det ser mer levande ut med grisskära eller annat wink.gif än bara långa rader med SAMMA..SAMMA..SAMMA..SAMMA FÄRG sad.gif

Men när vi bodde på landet var det trist för att bonden bredvid hade den mest "SKITIGA TOMT" ...skrot , plast , kylskåp. badkar.mm. mm.........
Och det var INTE KUL.. mad.gif

Annars skulle det vara kul med lite mer färg och lite mer vågat...eller rolleyes.gif wub.gif
Annelie
Njae.. fast jag tycker att man nog ska ha rätt att välja hade jag nog inte tyckt att det hade varit så chickt om mitt hus skulle vara inringat utav gröna, lila och knallblåa hus blink.gif sleep.gif

Sedan beror det ju på vart man bor med. Mitt ute på landet utan grannar kan det väl kvitta om man vill måla sitt hus illrött eller i någon annan "glad" färg, men om man bor i ett område med många hus kanske man bör välja färg därefter.

I den bostadsförening som jag bodde i tidigare hade vi lite diskussioner om just det här med färgerna på husen - det var samma samma samma och såg ut som en stugby! Men istället för att släppa färgsättningen fri så utökades de färgerna som var "tillåtna" och man fick många fler färger och nyanser att välja mellan - inga skrikiga färger tilläts dock.

Själv har jag ett trist gult tegelhus nuförtiden och jag har fullt bry med att fundera ut hur jag ska få det att se lite mer mysigt ut! smile.gif
Betty
CITAT (Annelie @ 08-07-2004, 09:25)
Själv har jag ett trist gult tegelhus nuförtiden och jag har fullt bry med att fundera ut hur jag ska få det att se lite mer mysigt ut! smile.gif

Vårt hus hade också trist gult tegel men vi målade det i en varm rödbrun färg. Vi målade förståss med silikatfärg. smile.gif
Annelie
Ja, tanken har slagit mig men jag har hört så många skräckhistorier om hur det gått när det inte gått bra att jag inte vågar... Det har varit fuktskador, flagnande färg och svårigheter att reparera ev skador utan att det blir väldigt synligt sad.gif unsure.gif

Men nog är det frestande! Du har möjligtvis inga före/efter bilder att locka med?! rolleyes.gif
*Felix matte*
Kanske gör jag en rundtur nån dag framöver, med kameran skjutfärdig så klart, då får ni se på olika smaker avseende färgval laugh.gif
Betty
CITAT (Annelie @ 08-07-2004, 21:45)
Du har möjligtvis inga före/efter bilder att locka med?!   rolleyes.gif

Det tog en stund... Letade reda på ett par papperskort och scannade in dem + gick ut och tog ett kort i kvällssolen. Bilderna finns sist i mitt album på Aktuellt. smile.gif
Betty
Har sett rätt många skräckexempel på hur till synes färgblinda har valt att måla sina hus. Jag tycker att man ska få måla som man vill men med vissa begränsningar. Tycker att man åtminstone bör välja färger som någolunda harmoniserar med grannhusen.
Fisan
Och färger som harmonierar tillsammans! smile.gif Annars kan man kanske få nån hallucinogen upplevelse... laugh.gif
*Laika*
Min polare tyckte att hon vällan bestämde över sitt eget hus, sen målade hon det Gult med Lila fönsterkarmar o knutar. Pippi Långstrump nästa, säger jag bara. Grannarna förde ett satans liv över att det såg rent fördj....gt ut. Det harmoniserade INTE med övriga omgivningen, hon vart tvungen att måla om huset (eller det som var Lila iallafall). mvh.Laika
Fisan
Jag har sett ett sånt hus! Vi kallade det för Löfbergs Lila-huset! smile.gif biggrin.gif
jendah
Jag bodde i kedjehus när jag var liten... tre brevid varandra. Mörkgrönt med vita karmar, mörkblått med vita karmar och senapsbrungult med bruna karmar.... smaskens... och då hade man ändå bara ett urval av färger...

Sen blev det fritt - och då blev det ännu värre, nu är blandningen mintgrön, gris-skär och babyblå... wacko.gif wacko.gif

Å ena sidan vill man ju välja själv - men å andra sidan vill man kanske inte att ens färgblinde granne skall få välja själv rolleyes.gif Vet inte riktigt hur man skall lösa det. Kanske är det en ide att gå runt till de närmsta grannarna och fråga om dom tycker det är ok med gris-skärt???

/J smile.gif
ÅsaF
Enligt vad jag har hört så måste man söka byggnadslov om man väljer att byta kulör på sitt hus eftersom det då ändrar utseende på huset. Kan tänka mig att grannarna får varsitt ex då och har möjlighet att tycka till om den önskade färgen innan man får godkänt av kommunen.
Betty
CITAT (ÅsaF @ 08-07-2004, 23:39)
Enligt vad jag har hört så måste man söka byggnadslov om man väljer att byta kulör på sitt hus eftersom det då ändrar utseende på huset. Kan tänka mig att grannarna får varsitt ex då och har möjlighet att tycka till om den önskade färgen innan man får godkänt av kommunen.

Regler och förordningar.
råse-marie
Fast jag tycker att om alla målade i sina färg val så blev det nog ett annat intryck.
Det är väl för att alla har så "harmoniserande färger " som det andra "Stör"?
Om alla målade i sina färgval tror jag att det skulle bli harmoni i "färgkaoset" wink.gif
Det är som i min rabatt ungefär alla färger huller om buller....... biggrin.gif

Varför måste det vara så styrt ?? tänk att kommunen ska bestämma vad jag ska ha för färg.... sad.gif nej tänk va festligt med alla möjliga färger tror nog att det skulle behövas i kalla stela Sverige smile.gif

Lite bilder
Bilder
från mitt kaos wub.gif wub.gif biggrin.gif
Annelie
CITAT (Betty @ 08-07-2004, 22:37)
CITAT (Annelie @ 08-07-2004, 21:45)
Du har möjligtvis inga före/efter bilder att locka med?!   rolleyes.gif

Det tog en stund... Letade reda på ett par papperskort och scannade in dem + gick ut och tog ett kort i kvällssolen. Bilderna finns sist i mitt album på Aktuellt. smile.gif

Ah - det blev ju jättefint! Vilken skillnad! Inte blev jag mindre sugen på att fixa mitt eget hus nu.. rolleyes.gif smile.gif
MRLINDELL
Bygglov/anmälan för färgval mm beror mycket på om bor på landet eller inom tätorten. Bor man som vi i ett hett tätbebyggt område krävs bygglov för att byta färg på huset. Man får då bara byta till de färger som omgivningen har, här finns fyra husfärger och man får då byta mellan dessa.
Det är förstås med hänsyn till de omkringboende som man har dessa regler. Ett bygglov för färgbyte kostar runt 5.000 sek i storstan.

Idag används NCS systemet med Kulör & Nyans. Byte i kulör är strikt medan man är mera tolerant i Nyans. En kulör i GUL kan ha flera nyanser, t ex min egen färg heter: 1010-Y30R, dvs ljusgul (ibland ett 'S' före i gamla systemet).
Det betyder Nyans 1010 i GUL med 30% RÖD. (det ingår givetvis andra färger också för att samtidigt få nyansen rätt).
Nyansen kan man kortfattat beskriva som i detta fall 10% svarthet och 10% kulörthet.
Knutarna och runt fönstren heter 4005-G20Y, dvs grågrön.
Vindskivor 5040-Y80R, dvs nästan Faluröd.

Med dessa beteckningar kan man få olika leverantörer, fabrikat att blanda "nästan" samma Kulör och Nyans. Väntar man några år emellen skiljer det dock ändå lite, en aning pga olika batchar och åldring mm.
Men systemet är entydigt och teoretiskt korrekt och gäller världen över som ett referenssystem.
andersen
Tycker att det skall finnas regler, dvs det är bra som det är i dag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon