amaira
Är hon gjuten av renaste guld?

Med skira vingar av lättaste glas, sammanbundet med tunnaste, glimmande spunnen guldtråd?

En kamera klarar inte att fånga den skimrande lystern kring denna dynamiskt bländande varelse.

Guldslända! Det måste vara en guldslända!

Nyfiket slår jag i insektsbokens register.
Guldslända! Yes! Napp.

Men bilden visar nåt annat. "Grönskimrande" står det. Javisst. Som guldfluga och guldbagge - båda så vackert glänsande gröna.

I insektsvärlden är det tydligen "det gröna guldet" som gäller.

Men vem är hon, detta graciösa väsen av glimmande guld?

En förtrollad prinsessa?

Ja, så måste det vara!

En förtrollad prinsessa...
Heidi zon 3 - enköping
Hon var verkligen vacker wub.gif wub.gif

/Heidi
jendah
Kanske inte lika vacker som sländan, men ganska fin ändå tycker jag, så den passar väl också här smile.gif

.... den här hittade jag på clematisen härom dagen...

/Jennie
Airamya
Vilka bilder ni tar! Helt otroligt vackra wub.gif
KURT
Vårtbitare finns det inte många arter av i Sverige (men fler än gräshoppor och syrsor!). Lite svårt när man inte ser den från sidan (och inte vet sotrleken) men kanske en Stor vårtbitare (den är i alla fall vanligast):

http://www.nrm.se/jourhavande_biolog/sida4...html#VARTBITARE
jendah
Har faktiskt en bild från sidan också smile.gif
fast den är inte lika skarp som den ovan.
Finns i mitt Album

/J smile.gif
amaira
Tackar för länken KURT, den hade jag inte!

"Gräshoppan" är jättefin och passar väl in i min tråd!!!
Fin bild du lyckats få också! Mina "gräshoppar" vill inte få så bra skärpa...

Har du sett att den har en vattendroppe på högra låret? (Ja, två dropapr till för den delen på olika ställen. ( "Finn tre droppar" ? )
jendah
wow... vattnet hade jag missat smile.gif
men det stämmer, för jag hittade den när jag vattnade...

(PS. Det blev massor av suddiga bilder och bara ett par skarpa... smile.gif)

Och tack för länken naturligtvis!
*Felix matte*
En sån Guldig sak skulle till o me jag kunna tänka mig
ha i närheten Jättefina bilder!

Syrsa... en liten sån fanns hos mig för ett 2-3 år sedan. den var inte större än ca 10 mm... den var totalt orädd, jag lät den gå på ett vitt papper och filmade men har tyvärr inget foto och min kamera skulle inte klara att ta så fin bild som jendah.
Har varken förr eller senare sett liknande.
jendah
CITAT (Felix matte @ 08-07-2004, 12:34)
Syrsa... en liten sån fanns hos mig för ett 2-3 år sedan. den var inte större än ca 10 mm... den var totalt orädd, jag lät den gå på ett vitt papper och filmade men har tyvärr inget foto och min kamera skulle inte klara att ta så fin bild som jendah.
Har varken förr eller senare sett liknande.

Hade aldrig sett en förut - men jag trodde inte de var så ovanliga... den här var nog ca 2-3 cm lång (ben och annat utstickande ej medräknat) tror jag.

Jag lät honom (eh, henne?) vandra omkring som den ville på clematisen och spaljen, och passade på att ta bilder när den var stilla... wub.gif

/J smile.gif

efter en veckas envist regnande.... solsken och 35 grader varmt...
Gossen Ruda
Guldets färg i insektsvärlden är lite variabelt. Guldtrollsländan och guldbaggarna är gröna, guldvingarna röda.

Amairas gula trollslända kanske är dansk? Trollsländorna heter guldsmed på danska, möjligen guldsmede. Mer prosaiskt så är det en Ängstrollslända. Det finns ett par arter som liknar varandra som jag inte klarar men släktnamnet är Sympetrum. Möjligen är det en S. vulgatum.

Vårtbitaren liknar mest en Grön vårtbitare, Tettigonia viridissima. Fast det är svårt att säga, den är inte fullbildad, det är en eller två hudömsningar kvar. Den Stora vårtbitaren har svarta ögon vill jag minnas. En hona är det i alla fall vilket syns på det långa äggläggningsröret.
KURT
CITAT (Gossen Ruda @ 08-07-2004, 14:10)
Guldets färg i insektsvärlden är lite variabelt. Guldtrollsländan och guldbaggarna är gröna, guldvingarna röda.

Amairas gula trollslända kanske är dansk? Trollsländorna heter guldsmed på danska, möjligen guldsmede. Mer prosaiskt så är det en Ängstrollslända. Det finns ett par arter som liknar varandra som jag inte klarar men släktnamnet är Sympetrum. Möjligen är det en S. vulgatum.

Vårtbitaren liknar mest en Grön vårtbitare, Tettigonia viridissima. Fast det är svårt att säga, den är inte fullbildad, det är en eller två hudömsningar kvar. Den Stora vårtbitaren har svarta ögon vill jag minnas. En hona är det i alla fall vilket syns på det långa äggläggningsröret.

På tal om danska (och insekter) så heter ju fjäril Sommerfugl på danska .De skiljer på Dagsommerfugle og natsværmere (natsommerfugle). Mycket vackrare än vår tråkiga fjäril!
amaira
Vad du kan, Ruda! *imponerad*

och sen när jag sökte på "ängstrollslända" på nätet, fann jag detta:

http://www.gits.fotosidan.se/viewpic.htm?ID=142805

smile.gif wub.gif en fantastiskt fin historia!!!
Sylvia
Underbar bild!!
Jag ser ofta safirskimrande luftvarelser dansa över dammen. De är bara så otroligt snabba att de är jättesvåra att fånga på bild! Men här har jag lyckats någorlunda, dock hann jag inte justera avståndet.....
Copycat
Självklart Amaira, ALLA dina bilder är "den vackraste jag sett". Jag förstår inte hur du kan vara precis på rätt ställe jämt, underbara bilder. wub.gif
Gossen Ruda
Vackra saker, flicksländorna. Jag är inte helt säker men det ser ut som en hane av Enallagma cyathigerum.

Ni vet väl att elaka tungor säger att sländorna har fått namn av kvinnans 3 stadier: Flickslända, jungfruslända, trollslända. tongue.gif Jag håller inte med.

Beträffande andra namn så kallas dom även för blindsticka. Orsaken är att sländorna flyger omkring på natten och syr igen ögonlocken på folk som somnat ute. Alla tror väl på det? Dessutom kan dom sticka ut ögonen på folk och kallas i Norge för öyensticker. Sen kallas dom även för Fandens ridehest i Danmark. Gäller väl mest för smådjävlar då.

Just ordet trollslända kommer av att trollen använde dom spinnverktyg. Engelskans Dragonfly och tyskans Teufelsnadel pekar ju också på att dom har satt folks fantasi i rörelse.

Tråkigt att inte jättetrollsländorna från stenkolstiden för 300 miljoner år sen finns kvar. 70 cm spännvidd hade varit något att fota!
Copycat
Då hade t.o.m. min kamera räckt. tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon