Lulle
Hej på er alla!

Vet inte om jag är på rätt avdelning men jag provar här.
Finns det någon i detta avlånga land som vill sälja en eller två plantor moses brinnande buske har letat men förgäves. Eller vet någon vart man kan få tag i en sådan?

Tackar på förhand och trevlig sommar.

Susan rolleyes.gif
Ewa L
Jag frösådde i februari och har ganska många små "bebbisar". Dock växer den tydligen ganska långsamt. Men har du inte fått tag på i den till hösten...

Såg samtidigt att den fanns färdig hos min ordinarie handelsträdgård och den var förstås betydligt större.

Har du kollat med de som säljer på nätet?
Fisan
Var på nätet? Menar du privat eller finns det företag? är lite lat av naturen, så det låter som en dröm att kunna sitta vid datorn o planera trädgården! smile.gif
Ewa L
Jag menar de företag som säljer på nätet. Jag är också lat och sitter hellre hemma och väljer och vrakar än springer benen av mig + lägger pengar på bensin. Dessutom är de nästan alltid betydligt billigare, bortsett från då om du råkar hitta en rea. Letade själv efter en speciell nyans på en Alpakleja i förra veckan. Köpte den "över disk" för 60,-. Visserligen ett fint ex men ändå. Hade jag skickat efter den hade den kostat 25,- (+ frakt men om jag beställer mer...) Säkert var det exemplaret mindre, men "liten blir stor". rolleyes.gif wub.gif

Har blivit oerhört nöjd med de växter jag fått. Mest nöjd med Hortogreen, men de har inte M B B. (www.hortogreen.com)
Fisan
Tack för tipset! Handla plantor över nätet hade inte fallit mig in. Lite konstigt eftersom man handlar så mycket online... har hjärnan semester så har den... smile.gif
Fisan
Åhh vilken sida! Helt salig.... smile.gif

Det kliar för mycket i fingrarna....
Lulle
Ja man blir smått hagalen och köptokig när man är inne på detta forum.
Man tittar runt i allas trädgårdar och önskar att man hade en sån planta och en sådan blomma det är ju så fiiiiint överallt man tittar.

Sambon min bara suckar för jag kan inte gå förbi ett växthus utan att komma ut tomhänt.

När man beställer via internet så är ju hortogreens bäst enligt mig och en stor varning för BAKKER. Tänker inte handla där nåe mera någonsin. Allt jag fick sist var dött och torrt och det tog ju en bra tid innan man fick dessa plantor. Har beställt från Easy plant och vart nöjd också och plantorna frodas i mina pallkragar just nu.

Är som sagt ute efter Moses brinnande tycker den är sååååå läcker.

Ha det gott och må bra

Susan
Madeleine1
Hej Susan!

Har du kollat på Löta (Ärla)? Jag köpte min där för några veckor sedan. Har dessvärre bara en, så jag har inget att dela med mig av...
rolleyes.gif
Solberga i Strängnäs brukar också ha Moses brinnande buske i sortimentet, liksom Zetas i Sthlm. Ska till Zetas i morgon. Jag tjoar till om de har några kvar. tongue.gif
Lulle
Nä Löta har jag glömt bort helt....Solberga var jag till i söndags och de hade den inte. Det vore snällt om du hojta till om de har i Sthlm. Vill ju så gärna ha en. Ska rensa internet i fall man kan hitta nåt ställe som har.

Tackar så mycket för hjälpen

Susan
Fisan
CITAT
och en stor varning för BAKKER.

Jotack, det fick jag erfara. Jag har bl.a. beställt flox o lavendel därifrån. Av l10 st lavendel lever en. Tre blev nermejade av en grävskopa, resten dog. Av X antal flox i blandade färger, finns knappt hälften. Och av utlovade fem(?) färger finns tre! Så den kvalisorten är under all kritik.

Det var ju skönt att Hortogreen hade bra referenser! smile.gif
Tuss
Bakker, Easyplant/Rosenlust och Hortogrenn men när det gäller lökar har jag absolut bäst erfarenhet av Bakker. Mycket bra blomning och en garanti som gäller utan krångel.

Easyplant/Rosenlust har för mig varit rena nitlotten. Levande växter klarar inte riktigt en vecka på posten och fler plantor har dött/varitdöda vid leverans än de leveande. Dessvärre är de jättesvåra att få tag på men efter måga om och men, brev och e-post så har jag fått en del reglerat. Ska ta en dust till med dom eftersom sista försändelsen var det torraste elände jag sett.

Hortgreen blev jag varmt rekommenderad och jag köpte en del av dem i höstas. Letar förtvivlat efter åtminstone något grönt, trodde jag visste vart jag planterade växterna, men uppenbarligen inte.

Nej, trädgårdsmästaren är nog bäst men garantier bör man kolla innan man köper, särskilt om man köoer en speciell färg av en blomma - ni vet den där ovanliga som ni letat efter så länge som sen visar sig vara den vanliga som trädgården redan översvämmas av. Suck. Tacka vet jag frösådder - varje planta blir i alla fall billigiare. Just nu gläds jag över privatköpta frösådder, få misslycakdes, många lyckades och det var inte alltid det jag köpte men resultatet är vida bättre än vad fröfirmorna lyckats ge mig till det sexdubbla priset.

Jag rekommenderar varmt att köpa både frö och plantor här på Odlas köp och sälj. Man får mycket mer för pengarna och faktiskt mycket bättre också.
Ewa L
CITAT (Tuss @ 08-07-2004, 23:34)
Hortgreen blev jag varmt rekommenderad och jag köpte en del av dem i höstas. Letar förtvivlat efter åtminstone något grönt, trodde jag visste vart jag planterade växterna, men uppenbarligen inte.

Jag köpte växter för 2.000:- på Hortogreen i höstas. Det enda som inte tog sig får jag påstå är självförvållat. (En Koreansk plymspirea trampades ner av min hund upprepade gånger. 2 Praktklockor stod där det blev alldeles för fuktigt i vintras.)

Redan vid leveransen hade jag ett frågetecken ang. en växt om den öht skulle klara sig, meddelade Hortogreen och de sade direkt: Vi inväntar våren, lever den inte då får du en ny. Den lever, och som sagt de andra har jag själv tagit livet av.

Har inte annat än positivt att säga om Hortogreen.
TeliaNet
Dictamnus albus Moses brinnande buske
frö finns hos pirkum. rolleyes.gif
Madeleine1
Hej igen!

Finns på Zetas! De hade inte så fasligt många framme, så om du åker bara för den skull är det nog bra att ringa först. Men annars kan ju ett besök på Zetas rekommenderas i alla fall... rolleyes.gif
Själv kom jag hem med lite smått och gott, bl.a en Rosa Helenae hybrida. wub.gif
Lulle
Oh tackar så mycket för hjälpen Madeleine. Ska se när man har planerna ditåt, men jag skall följa ditt råd att ringa först.

Jag jagade runt i dag överallt och fyllde bilen med alla andra plantor men inte Moses..... Sockertoppsgranar aklejor rudbeckior och en himla massa annat jag inte ens kan uttala......Så det var bara till att gräva en ny rabatt när man kom hem och har sparat en bit mark till Moses när jag väl finner den. rolleyes.gif

Kollade på Pirkum men de levererar inte i Juni, Juli och augusti. Men ett bra sortiment hade de övrig. Tackar för tipset!

Ha det gott nu ska jag inte soffposition och vila min slutgrävda kropp.

/ Susan
Lulle
God morgon!

Igår fick jag äntligen tag på En Moses Brinnande buske. Vi skulle ändå till Stockholm och handla lite och passade på att besöka Zetas och det inhandlades friskt ett och annat plus 2 plantor av Moses så nu är letandet äntligen slut.
Vad mycket fint de hade där borta, man vart ju alldeles ha galen *S*

Ha det gott och må gott.

Susan
Madeleine1
Visst är det mysigt? wub.gif Jag tycker att miljön gör väldigt mycket + Bra kvalitet (i alla fall på det jag köpt) och kunnig personal. Räcker för mig! rolleyes.gif

Lycka till med Moses..!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon