Full version: half eleven
gammelnalle
Har sett på "Ett fall för Frost" , f.ö. en av de bättre krimmarna i svensk teve.
OCH bara tänk at få slippa REKLAMEN!!!
TACK SVT för det

men min engelska verkar lite rostig. Två gånger har jag hört de säga "Half eleven" och det har översatts med ½ 12.
Kan man skippa "past" numera?? (är past passé)

OCH VAD HAR DETTA MED ODLA ATT GÖRA? frågar sig vän av ordning.

jo jag odlar mina språkkunskaper....

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Lars-Olof Arvids
What are you for one? I don´t feel again you! smile.gif

Olle
mekare
i dagligt tal så är det väldigt sällan som det sägs half past eleven utan man säger bara half eleven - antagligen av ren slöhet.
Airamya
Det är brittisk engelska tror jag. Mycket vanligt förekommande och ganska förvillande... eftersom deras half eleven är vårat halv tolv. Man utesluter helt enkelt 'past'. Jag vet inte om man kanske gör så i USA o andra engelsktalande länder också, jag kan bara brittisk engelska.
evarina
Mycket vanligt att de säger så. När jag bodde i Aberdeen så missade jag folk flera gånger innan jag fattade...
gammelnalle
CITAT (evarina @ 08-07-2004, 17:20)
Mycket vanligt att de säger så. När jag bodde i Aberdeen så missade jag folk flera gånger innan jag fattade...

men i Aberdeen snackar de väl skotska ??
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

där skulle man bo när det är en kall vinter med mycket snö....

1 miljon och alla skottar !!!
tongue.gif tongue.gif
jendah
CITAT (gammelnalle @ 08-07-2004, 19:20)

tongue.gif tongue.gif

jisses den var kass laugh.gif laugh.gif

/Jennie smile.gif
gammelnalle
CITAT (jendah @ 08-07-2004, 19:24)
CITAT (gammelnalle @ 08-07-2004, 19:20)

tongue.gif  :P

jisses den var kass laugh.gif laugh.gif

/Jennie smile.gif

man kan ju inte lyckas jämt sleep.gif sleep.gif sleep.gif sleep.gif
jendah
vi skrattade faktiskt biggrin.gif biggrin.gif

lovar!!!
gammelnalle
CITAT (jendah @ 08-07-2004, 19:33)
vi skrattade faktiskt  :D  :D

lovar!!!

Möjligen p.g.a. att det är
Skottår ???

PS jag såg nog smileisarna.... DS
jendah
hjälp en till sån... biggrin.gif
solkatten
Man säger half eleven i Australien också.
renate
CITAT (mekare @ 08-07-2004, 13:15)
i dagligt tal så är det väldigt sällan som det sägs half past eleven utan man säger bara half eleven - antagligen av ren slöhet.

Vi säger väl inte heller 11:30 i vanligt tal,vi säger ½12 eller?säger en icke Svensk. rolleyes.gif
gammelnalle
CITAT (renate @ 09-07-2004, 10:29)

Vi säger väl inte heller 11:30 i vanligt tal,vi säger ½12 eller?säger en icke Svensk. rolleyes.gif

????????????????????????????

har jag missat min egen poäng??

halv elva (half eleven) ???? betyder väl inte 11:30 eller ½ 12 i sverige..

Som ett kuriosa,: Anledningen till att jag överhuvudtaget reagerade på Frosts borttappande av "past" var att när jag var mindre laugh.gif , det var många kilo sedan.... (och i tid... vet jag inte...) så förstod jag inte att klockan kunde vara ½ 3 tex så mina föräldrar fick översätta detta till ½ ÖVER 2.... DETTA kunde jag dock förstå... !!!!!
Vet inte om det kallas något speciellt á la dyslexi, dyskalkyli.... att man har svårt för just klockan... (dysklockeli?) smile.gif
renate
CITAT (gammelnalle @ 09-07-2004, 12:26)
CITAT (renate @ 09-07-2004, 10:29)

????????????????????????????

har jag missat min egen poäng??

halv elva (half eleven) ???? betyder väl inte 11:30 eller ½ 12 i sverige..

Som ett kuriosa,: Anledningen till att jag överhuvudtaget reagerade på Frosts borttappande av "past" var att när jag var mindre laugh.gif , det var många kilo sedan.... (och i tid... vet jag inte...) så förstod jag inte att klockan kunde vara ½ 3 tex så mina föräldrar fick översätta detta till ½ ÖVER 2.... DETTA kunde jag dock förstå... !!!!!
Vet inte om det kallas något speciellt á la dyslexi, dyskalkyli.... att man har svårt för just klockan... (dysklockeli?) smile.gif

J....lar ;jag menade 10:30 eller ½11 så klart.Be om ursäkt,då kom du på mig.Men;igentligen skulle jag bara ser om du är vaken.
Så sa vi alltid på jobbet när vi kommit på att någon hade gjort fel. laugh.gif laugh.gif
gammelnalle
zzz z zzzzz zzzz nark znark...

biggrin.gif laugh.gif tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon