Full version: blomsteräng
evapevah
hej!

hur får jag min baksida på huset att se ut som en blomsteräng? idag är där blåklockor, prästkrage etc. men även en massa högt gräs och ormbunkrar som gör att det mest ser ut som en vildvuxen djungel.

help!!! blink.gif
Sommartorparn
Jag har ett liknande problem, som försöker förvandla ett stycke skånsk åker till blomsteräng. Så mycket har jag lärt mig genom åren: ju bättre jord desto sämre äng! En blomsteräng ska slås ett par gånger per säsong och gräset forslas bort. På det viset blir jorden magrare för vart år och det blir mindre gräs och mer blommor.

Om blommorna är sådana som du vill ha i din äng, då ska du låta det slagna gräset ligga kvar någon vecka så att det torkar och blomsterfröna ramlar ut. Sedan tar du bort gräsklippet. Men om din blomsteräng består av sådant som du inte vill ha, då är det bättre att frakta bort det slagna gräset genast innan fröna hinner sprida sig. Sedan kan du gå och plocka blomster på vackra ängar, och kasta ut dom på din gräsyta. Du kan också gräva bort sådant som du inte vill ha, och så ängsfröblandning i dom uppkomna plättarna. Dock är min erfarenhet att vissa av dessa blomsterblandingar innehåller ganska konstiga saker, (högväxta foderväxter, rosa vallmoar, lila blåklint, etc), så jag brukar hellre plocka vad jag vill ha i naturen. Man kan också omplantera växter från naturen till sin äng.

Nu kan det ju hända att jorden på din tomt är så bra att det tar en livstid att få en bra blomsteräng. Då kanske du kan hitta på något annat, t.ex. en äng som på våren är full av blommande påskliljor och på sommaren full av lupiner. I värsta fall får du då börja med att gräva bort alltihopa, så ut nytt gräs av en sort som inte växer så starkt och därefter plantera in de sorter som du vill ha.........

Här kan du läsa mera:
http://www.odla.nu/artiklar/anlagg_en_blom...omsterang.shtml
evapevah
min jord där är urusel...lera och elände. perfekt!!!
Sommartorparn
Lera har sina sidor. Hård och svårgrävd. Dessvärre när det gäller blomsteräng, så är lerjorden näringsrik. :-(

Men du kanske får ordning på det genom att klippa och forsla bort. Helst ska den ju slås med lie. Men det går också med gräsklippare om det inte är för högt. Och uppsamlare. Men då måste du själv lägga ut vildblomster som kan fröa av sig. Eller vänta med att klippa till dess att du ser att dom har fröat av sig.
amaira
Hej!

"Lera och elände" kan vara riktigt näringsrikt... lerjord är ofta det.

Hur du än gör, så tar det några år att få en äng.

Har du redan blåklocka och prästkrage som självmant vill bo där, så ska du givetvis försöka ha kvar dem.

Jag skulle göra som så, att jag slog eller klippte där, och noga tog bort allting efteråt. Det är ett bra sätt att utarma jorden på.

Jag skulle vänta tills blåklockorna har blommat ut (i alla fall de flesta av dem) innan jag slår.
Detta för att de ska fortsätta fröa av sig. Då är prästkragarna också garanterat utblommade.

Visserligen fröar då gräset också av sig, men för det första har detredan gjort det, för det andra så kommer det med minskad näring att trivas allt sämre.

Ormbunkarna slås samtidigt, och sedan kanske det går att klippa bort dem - och trötta ut dem på så vis - närhelst de dyker upp?

Jag vet inte hur stor yta du har, inte heller vilken sort av ormbunke och gräs som växer där.

Lite tankar jag har, är att kanske så in linfrö nästa år! (egen idé) De är riktiga näringstjuvar har jag fått lära mig.
De ska givetvis också slås och borttransporteras när de blommat ut, ett vacker arbete kanske, som ger vackra eterneller.

Sen kan man förstås även skrapa bort det översta näringsrikaste jordlagret om man vill det. Läs här:

http://www.snf.se/verksamhet/djur-natur/me...rd/gorenang.htm

Om du tar bort jorden, så se till att gräva upp plantor av blåklockan och prästkragen, för att plantera tillbaka sedan!

Det var lite tankar jag har, bara.

Lycka till!
evapevah
Åh, vilka härliga tankar. Tycker ni att det är fler typer av ängsblommor som skall in? vilka då i så fall?
Viveka
Om där växer blåklocka och prästkrage nu låter det som om du har grunden till en blomsteräng redan. Med regelbunden slåtter kommer den att bli bättre och bättre.

Bästa tiden att slå ängen är kring 15:e juli, när prästkragarna gått i frö, och sedan en gång till kring 15:e september. Det behöver inte göras med lie även om det naturligtvis är bäst, själv kör jag motorklipparen på högsta läge två gånger om året. Låt klippet ligga en vecka innan du tar bort det

Om du vill hjälpa naturen på traven och inte är rädd för lite extra jobb, kan du använda en skära för att ta bort sånt som du inte vill ska gå i frö i förtid, t.ex grovt gräs som hundäxing och ormbunkarna (Jag antar att det är örnbräken du har? De där dom ser ut som stora parasoller? Om det är strutbräken tycker jag du kan låta dem stå kvar, de är vackra när ängen slutat blomma).

En sak till som du kan göra, förutom att slänga ut ängsfrö så ofta du kan, är att försöka få in Natt och Dag ( en sorts blågul kovall, som mest finns i södra och östra Sverige, kallas även 'Svenske soldaten'). Natt och Dag är en halvparasit som lever på gräsrötter, så den hjälper till att hålla gräset i schack. (Dessutom är den snygg). Den är tvåårig och förökas ganska lätt med frö.

Många trädgårdsblommor trivs bra i ängen och förökar sig själva, t.ex akleja, blågull (Polemonium) och krollilja, som verkar kunna växa var som heslt.
evapevah
vad menas med tvåårig?
Sommartorparn
Jag tror att den frågan löser sig själv genom att du väljer de blommor du tycker om, och så kommer du att märka vilka som trivs hos dig och vilka inte.

Det enda jag skulle varna för är rödklöver, för den har jag bekymmer med. Håller på att tränga bort allt annat, till och med gräset! Men jag kanske har fått in någon supervariant från bondens åker.....

Det var en intressant länk du gav förresten, amarira! Jag blev full i skratt när jag läste:
"Om det finns kväveälskande arter som mjölkört och kvickrot kvar bör de tas bort."
Låter så himla enkelt, eller hur?
laugh.gif
evapevah
inte plantera rödklöver? they are already there.. skall jag utrota dem kanske?
Sommartorparn
CITAT (evapevah @ 08-07-2004, 16:15)
inte plantera rödklöver? they are already there.. skall jag utrota dem kanske?

Kan vara svårt att bli av med. Dom har jättedjupa rötter! Jag önskar mina dit pepparn växer! Orkar knappt slå ängen längre för det blir så mycket grönmassa. Men jag har hört sägas att det finns olika varianter, att den klöver som växer vild i naturen och den som bönderna odlar inte är densamma. Den vilda är inte lika dominerande. Så, du får själv se om du tycker den verkar vilja ta över din baksida helt och hållet eller om den håller sig på sin plats bland de andra växterna. Om den verkar vilja ta över skulle jag lägga svart plast över den.

Svar på frågan om tvååriga växter: själva plantan lever i två år sedan dör den, men då finns det frön i jorden som gör att nya plantor kommer upp.

Tips på en blomma som har varit lätt att få att trivas hos mig: röllika. Nu försöker jag plantera in renfana, får se hur det går.
evapevah
aha - detta är det bästa forum jag någonsin varit på!
Lars-Olof Arvids
Att anlägga en äng är inte det lättaste, men väldigt roligt. Jag har utgått från en "dålig" gräsmatta där svartkämpar, revfibblor, kråkvicker, blåklockor och allt möjligt smått och gott redan hade börjat vandra in för ett par år sedan när jag flyttade till huset där jag bor nu. I detta har jag grävt såytor med såjord och sått ängsfrö, bl a från http://www.suomenniittysiemen.fi som är värt en titt även om man inte förstår språket. Snart ska jag slå ängen med lie för tredje året, och det blommar redan ganska fint med rölleka, prästkragar, rödklöver (i lagom mängd), blåklockor o s v. Blåklint, klätt, vallmo och annat insått är också på god väg och kan förhoppningsvis sprida sig så småningom. Lycka till med din äng!

Olle
Sommartorparn
Skulle vara intressant att veta hur ni andra hanterar maskrosfrågan på era blomsterängar. Min s.k. äng producerar maskrosfrön för hela grannskapet. Och fler plantor blir det för vart år. Känns meningslöst att försöka hålla maskrosfritt i andra delar tomten, så länge det sprids därifrån. Skulle man kunna klippa "ängen" ett par gånger innan maskrosorna går i frö, eller förstör man för ängsblommorna då? unsure.gif
Viveka
I gamla tider slogs ängen före midsommar för att höet blev bäst då, och sedan släpptes djuren i bet på eftersommarn. Det blir en annan flora om man slår ängen tidigt, andra arter gynnas då, t.ex. sådana som först bildar en bladrosett lågt ner, och sedan skickar upp en blomstängel efter slåttern. Det blir också en annan flora i beteshagar, arter som djuren inte gillar, t.ex. smörblommor, gynnas.

Egentligen är det inget som säger att den ena typen av äng är finare än den andra, allt är en fråga om vilka blommor man helst vill ha. Men ska man slå ängen tidigt, bör man nog göra det med lie i alla fall, för att inte skada de blommor som går upp efter slåttern för mycket.

Vad beträffar maskrosor försöker jag faktiskt hålla efter dem så mycket som möjligt genom att sticka upp dem när de blommar, de är ju lättast att se då, och det är en rätt begränsad tidsperiod. Jag har alltid en handspade med när jag går min runda med hunden under den perioden. Det var en massa jobb första året, men blir lättare och lättare, allteftersom jag får dem mer under kontroll.

Evapevah, nånting som du kan försöka få in i din äng, och som går ganska lätt är smålök, som vårlök, scilla, snödroppar, crocus, minipåskliljor etc. De är alla idealiska i ängar, eftersom bladen behöver vissna ner i fred, och gräset kommer upp och döljer dem. Bara stoppa ner lökarna i jorden på hösten, de förökar sig sedan själva både med frö och sidolökar. Gullvivor är jättefina också, de förökar sig också själva när de väl etablerat sig. Jag har massor i min äng, alla härstammar från en frösådd för 7-8 år sedan.
Sommartorparn
CITAT (Viveka @ 08-07-2004, 23:28)
Vad beträffar maskrosor försöker jag faktiskt hålla efter dem så mycket som möjligt genom att sticka upp dem när de blommar, de är ju lättast att se då, och det är en rätt begränsad tidsperiod.

Tyvärr inget realistiskt alternativ i mitt fall. Maskrosorna är alltför många och jag är 60 mil därifrån. sad.gif

För övrigt var det intressant information om ängar du bidrog med!

Jag börjar inse nu efter mer än tio år att jag nog aldrig i min livstid lyckas göra detta till en äng av den gamla sorten. Men kanske man kan göra den till en blommande gräsyta? Jag ser här i Stockholmsförorterna gräsytor som klipps ibland, men som däremellan får växa så att det blir blommor. Jag går varje dag förbi en "äng" av blommande röllika kantad av vildrosor.

Vackert!

Inte alls som min egen "ogräsäng" på landet. Är det någon som vet något om hur man sköter sådana gräsytor, vilka tidpunkter man klipper för att hålla snyggt och ändå få blommning? Och vad gör jag med rödklövern som tar över hos mig? Jag brukar slå den innan den går i frö och frakta bort alltihop innan fröna sprider sig. Sedan går jag resten av sommaren med en sax och klipper av nya blommor. I år hann jag dock inte göra det, så jag antar att klöverproblemet blir ännu större nästa år :-(
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon