gammelnalle
Köpte gravad lax rolleyes.gif oj vad det vattnas i munnen.... och kom på att en "sås" bör jag ju ha till...
Jag TROR att jag alltid haft "hovmästarsås" (uppkallad efter en hovslagare kanske ??? biggrin.gif ) , men på sås-hyllan fanns även gravlaxsås...
JAG kunde inte SE någon skillnad.. gul med "mojs" i... och av innehållsdeklarationen blir man bara magsjuk...

så gott folk... gjorde jag rätt som valde hovmästarsåsen... tänkte att den kan jag nog ha till annat också....

kanske skulle jag frågat först och fått en massa spännande recept som jag ändå inte klarar av att göra....???? biggrin.gif laugh.gif tongue.gif
*Felix matte*
Gravlaxsås (Hovmästarsås)
Tidsåtgång; 15 minuter Ugnstemperatur; -°
Ingredienser;
1 msk vinäger
1 msk socker
3 msk senap
1 st äggula
0,75 dl matolja
salt
malen svartpeppar
2 msk hackad dill
Serveras med;
Gravad fisk
Hummer
Krabba

Ser ut att vara samma vara i båda burkarna
gammelnalle
CITAT (Felix matte @ 08-07-2004, 20:15)
Gravlaxsås (Hovmästarsås)  
Tidsåtgång; 15 minuter  Ugnstemperatur; -°  
Ingredienser;
1 msk vinäger
1 msk socker
3 msk senap
1 st äggula
0,75 dl matolja
salt
malen svartpeppar
2 msk hackad dill
Serveras med;
Gravad fisk
Hummer
Krabba

Ser ut att vara samma vara i båda burkarna

Tack Felix matte....

Detta innebär egentligen att vi blir lurade var gång vi skall välja i hyllorna... ?????

Verkar faktiskt inte svårt... även om jag inte kan ställa in ugnen rätt tongue.gif tongue.gif

däremot kan jag ställa in en rätt i ugnen....

så NÄSTA gång..... (fast att skilja gulan från vitan måste jag nog träna på... förra gången blev det pannkaka av alltihop)
*Felix matte*
Ugnstemperaturen kan du strunta i... såvida du inte skall ugnsbaka såsen laugh.gif Javisst blir vi lurade... eller kanske inte;) vad jag sett så har burkarna samma kilopris.
Medge att det vattnas i mun när man läser Motala Flugfiskares beskrivning..
"Efter att ha tittat på de upplagda laxskivorna en stund för att få igång salivationen, tar man en knäckebrödsskiva (rostat bröd går också bra) , smörar den sakta och lyfter på 2 – 3 feta, glänsande skivor av den gravade laxen. Av såsen tar man en tesked som man låter droppa ner över smörgåsen strax innan man sätter tänderna i en. Avrunda med en ljus lager, t ex Bitburger eller Jever."
De här mumsiga (såsen finns under laxen) inmundigades häromdan

Lassila
Prova med att göra såsen utan ägg och dill så håller den i evigheter i kylen, när man ska servera så hackar man bara i dill i den mängd av sås man har tänkt använda. Då kan man göra en stor laddning och ha stående i en glasburk med skruvlock i kylen. Alltid bra att ha när man ska ha en liten nattvickning. rolleyes.gif

Och Hovmästarsås kommer av Hovmästare dvs Den person som är över sevitörer och under restaurangchef i rangordning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon