JockeB
Jag är tänkt att anlägga en rad med buskar, ca: 6 meter.
Då jag är nybörjare på allt vad buskar heter så tänkte jag be ER kunniga om lite hjälp.

Jag skulle vilja ha lättskötta buskar gärna med röda eller blå blommor då dom kommer att stå mot en vit bakgrund.

Buskarna kommer att stå så dom har morgonsol och skuggigt på eftermiddagen.

Jag vet inte vilken zon jag bor i men i Sundsvall är jag belägen.

Vore väldigt tacksam för svar på detta.
MVH
En nybliven hemmansägare
Fenja
Hej och välkommen hit!
Det jag kommer att tänka på direkt är Rosenhallon, Rubus odoratus, de blommar mer rosa än rött och doftar gott! Den skulle klara solförhållandena och är anspråkslös, lättodlad men sprider sig med många rotskott. Kan du köra med gräsklippare över de nya skotten blir det ingen större problem. Den blir 1,5 - 2 meter hög och är härdig upp till zon 5, jag tror att Sundsvall är zon 4.

Mvh
Fenja
Betty
Här får du en länk med en massa buskar som är härdiga från zon 3. Buskar
Sommartorparn
Beror på vilken årstid du vill att busken ska blomma.

Sommarblommande buskar finns inte så väldigt många. Prakttry (Weigela) är den av dom. Finns i olika rött, från knallrött till rosa.

Budleja (fjäilsbuske) är också en mycket vacker buske som finns i olika rosa/lila färgnyanser

Röda spireor blommar just nu.

Tidig vårblomning: röd ribes (besläktad med vinbär)

Om du vill se hur en buske ser ut gör en bildsökning på internet med Google. Det finns bilder på det mesta.
Sommartorparn
CITAT (JockeB @ 08-07-2004, 21:40)
Jag skulle vilja ha lättskötta buskar gärna med röda eller blå blommor då dom kommer att stå mot en vit bakgrund.

Du skriver det inte, men tänker du sätta buskarna framför huset? Tänk då på att dränering och växter inte riktigt trivs med varandra, utan att buskarna kommer tillräckligt långt bort från huset.

Apropå röda blommor, varför inte rosor.
Det finns många som är lättskötta och skulle passa till häck. Dock finns det några sorter som är ena rackare till att skjuta rotskott.....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon