Tesa
Har länge funderat på om det är nån skillnad.....för dom jag VET har problem med mördarsniglar bor i samhällen eller städer....kanske kommer vi lindrigare undan på landet för att det finns en massa "vild" mat att tillgå här för sniglarna...??
Skall bli spännande att se resultatet...själv har jag bara snäckor och vanliga skogsniglar... både svarta och vita... och ibland nån liten brun (åkersnigel?)
Fisan
Jag håller med! Bor oxå på landet och har hittills haft turen att inte ens nånsin fått SE en mördarsnigel. Jag skulle förmodligen inte känna igen den, ens om den kom o presenterade sig. Däremot kära svärmor som bor i ett bostadsområde, har haft lite besvär med dom.
Gossen Ruda
Jag kan inte rösta eftersom jag har 2 hus med olika svar. biggrin.gif I stan har jag sniglar men inte på "landet". Fast nån km bort inne i samhället finns dom. Orsaken är nog helt enkelt att den är människospridd. Den följer med när växter flyttas omkring och bönnerna kanske inte gör sånt så mycket. Även om dom, sniglarna, knatar omkring så kanske den egna spidningsförmågan är dålig. Sen kan den ha problem att övervintra när det inte finns husgrunder och komposter med värme. Spekulation bara.
renate
Jag skrev stad/samhälle för jag bor utanför samhället i ett villaomrode,har inga mördasniglar bara snäckor och en och annan åkersnigel.
Betty
Jag bor i en stad och har inga mördarsniglar. Tror inte att det finns så mycket av dem över huvud taget här uppe... rolleyes.gif
amaira
Det här var ju intressant faktiskt! *röstade, och kollade resultatslistan*

"Landet utan sniglar" men då antar jag att det är mördarsniglar som menas. Den vanliga bruna åkersnigeln har jag, vissa år mycket, andra mindre, och de kan minsann ödelägga de också. Något som även min vinbergssnäcka klarar galant!

Vinbergssnäckan är lättast att "hålla ute" - det räcker med ett kycklingnät runt det jag vill behålla, tomaterna t.ex.

Var åkersniglarna är i år, det vet jag inte, har räknat till tre i sommar. Förra sommaren räknade jag till trehundra, eller var det -tusen... *brer på lite*

När jag odlade sallad för några år sedan, var de trettiotusen rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif
sen slutade jag med salladen, dom får allt hitta egen mat!
Ewa L
Jag har gott om svarta skogssniglar och små snäckor. Den dag jag får in mördarsniglar får jag nog sälja. Jag klarar bara inte att ta livet av dem på det viset som beskrivs.

Jag kör "fegisvarianten" med snigelgift, men bara vid mina Hostor.
Tesa
...ja hittills är det ju rätt positivt -de flesta verkar inte plågas av mördarsniglar....
Ti bee
Om man bor i fullåkersbygd (nästan 100% jordbrukstrakt) i en liten by då? Samhälle? Eller landet? Här omkring så anses vi bo på landet, men vi har ju grannar....
huh.gif smile.gif
----------------
Korrigerar mig själv:
Äsch - jag röstar på "samhälle" ändå. Visst, det är vischan, men tusan, här bor en massa folk trots allt. laugh.gif

Määääängder av sniglar här!!! UUUUjjjjjjuuuuuujjjjjjjuuuuuujjjjj
ohmy.gif Men men, man överlever även det! rolleyes.gif
Vi har annan lyx här, t ex att allt växer här i vår underbara mylla och ofta blir 2 - 3 gånger så högt och stort som det brukar bli (vilka gigant-växter man får till ibland......heeeelt otroliga! smile.gif ).
Vår by brukar kallas blomsterbyn. smile.gif
Så sniglarna hinner alltså inte käka upp allt!
Hannele
unsure.gif jag vet inte, vad 'ren landsbygd' betyder...?
Vi har hästar och åkrar, med villorna är tätt, tätt.
Hannele
Viktigare är i vilken zon man bor. Ju kallare, desto färre sniglar...
Lars-Olof Arvids
Med viss tvekan satte jag "bor i ren landsbygd - har inte sniglar". Hur nära ska sniglarna vara för att de ska räknas? Som väl är har jag inte sett några på tomten eller i dess omedelbara närhet, men däremot har de etablerat sig mindre än en kilometer bort. Tyvärr är det nog bara en tidsfråga innan de kommer, och då hoppas jag att koltrastarna sköter sitt jobb! För ett par dagar sedan såg jag faktiskt en koltrast ta en mördarsnigel i Stenungsund, så det som stod i Aftonbladet i förra veckan (fick jag veta här i forumet) kan säkert stämma.

Olle
anne-li i olofstorp
I Olofstorp c:a 1,5 mil från Göteborg är det sniglar högt och lågt, jag hackar dom i bitar med planteringsspade + snigelgift innan jag går och lägger mig.
En granne tog 450 st en kväll i sin trädgård. Det är ruggigt!!!!! Dom är t o m uppe på huset och går!!!!
urrk!!!!
anna.
vi har massa sniglar i göteborg... wink.gif

fast i år tycker jag att de inte har varit lika "feta" som de var förra året.
zaaritha
Hade en massa leopardsniglar o svarta skogssniglar tidigare, men
"Puttrik" har rensat rejält! En igelkott, som även äter kattmat o torrfoder.
Mördarsniglar har vi inte haft här, tack o lov!
Tesa
CITAT (Hannele @ 09-07-2004, 15:44)
unsure.gif jag vet inte, vad 'ren landsbygd' betyder...?
Vi har hästar och åkrar, med villorna är tätt, tätt.

Jaa, jag visste väl att det kunde bli den här frågan....jag har allt funderat själv på var man skall dra gränsen ska du veta men jag tänkte att det kan man väl känna efter själv lite......
Jag känner själv att jag bor i ren landsbygd eftersom det är ganska långt mellan husen även om det finns iallafall ett femtontal inom synhåll och det är natur emellan trädgårdar..fast det räknas nog som en "by" här egentligen...vet inte var gränsen dras för "samhälle" men ett femtital hus i en klunga räknar nog jag som ett litet samhälle....... wacko.gif wink.gif
Madeleine1
Bor i ett villaområde och har inte sett röken av några mördarsniglar. Varken i år eller tidigare. Peppar peppar...

Däremot har vi gott om snäckor och små slemmiga sniglar som äter upp mina jordgubbar... mad.gif De är så där 1.5 cm långa ungefär.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon