åsgård
För några är sedan fick jag av en granne en frökolv som sedan hängt i garaget sedan dess.
Jag kommer inte ihåg hur blommorna ser ut, men frökolven som är cirka 20-30 cm lång kan ni se på bild. Har också tagit en närbild på kolven.
I färskt tillstånd färgade frukterna av sig om jag minns rätt, i rött med kraftig färgning. Busken kan ha varit ungefär en meter hög.

I våras så tog jag och sådde några från men hade ingen tro på att de fortfarande var dugliga. Nu har jag en liten "buske" och vill gärna veta vad det är jag har. Grannen minns inte i alla fall.

Ti bee
Kermesbär, I presume? Vackra vita blommor som sedan blir knallröda bär, lite kladdiga och sedan blålila. En vacker växt som fåglarna droppat mitt i min rabatt. Självsår sig alltså, men inte så mycket.
smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Japp det ser ut som något kermesbär(Phytolacca), Pokeweed på engelska. Härdig upp till zon 3-4.
åsgård
Tack för hjälpen.
Nu skall jag bara hitta en plats att placera den på.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon