renate
I kväll när jag kom hem från kvällsrundan med Olivia,sprang hon när i trädgården det var en igelkott hon hade nosat upp,de går dagligen i trädgården men i kväll kunde jag ta kort.Matilda, mitt barnbarn gick in och hämtade en skiva fransbröt som hon blötte med vatten och lade den framför Kotte,Olivia tittade först med gick sedan fram och tog brödet ifrån igelkotten,hon fick behåller en liten bit resten fick kotte tillbaker och efter en stund börgade han äter,han åt upp alltihop.
Fisan
Hoppas du har fått en återkommande gäst! Dom är så goa! wub.gif

Man ska tydligen ge dom kattmat, det gillar dom.
renate
CITAT (Fisan @ 08-07-2004, 23:05)
Hoppas du har fått en återkommande gäst! Dom är så goa! wub.gif

Man ska tydligen ge dom kattmat, det gillar dom.

Jag har dagligen igelkottbesök,det finns gott om mat nu,de äter snäckor,sniglar mm,det var mitt barnbarn som gav honom mat.Nyttiga gäster. tongue.gif tongue.gif tongue.gif
Fenja
Renate! Vad säger vovven om kotten? Min stora pyrenéerhund sprang rakt på och stack sig på nosen första gången han såg en kotte... numera blir han fem meter lååååååååång och närmar sig mycket, mycket försiktigt!!
Mvh
Fenja
renate
CITAT (Fenja @ 08-07-2004, 23:30)
Renate! Vad säger vovven om kotten? Min stora pyrenéerhund sprang rakt på och stack sig på nosen första gången han såg en kotte... numera blir han fem meter lååååååååång och närmar sig mycket, mycket försiktigt!!
Mvh
Fenja

Olivia går rakt på och nosar lite försiktigt sedan går hon sin väg,men varje gång det är igelkottar i trädgården springer hon ut och kollar vad det är. rolleyes.gif tongue.gif
Viveka
Min hund avskyr igelkottar, det är det enda djur hon inte tycks kunna vänja sig vid. Hon har ett speciellt, ilsket skall som hon bara tar fram när vi möter en kotte. I början skrämde det nästan ihjäl mig när hon började skälla på till synes ingenting i mörkret på kvällspromenaden, men nu har jag lärt mig känna igen skallet.

Som tur är struntar igelkotten fullständigt i henne, han bryr sig oftast inte om att rulla ihop sig ens, inser väl att hon är ofarlig, eller att han är väl skyddad.

Min grannes stora sprigerspanielhane envisas med att försöka apportera kotten, han har kommit med den i munnen ett antal gånger. Inte heller det tycks emellertid imponera på igelkotten, man tycker att den borde hålla sig borta från deras tomt efter ett par sådana upplevelser, men icke...

Man tycker ju att jycken borde lära sig också efter att ha fått munnen full med taggar ett par gånger, men icke...
amaira
Fin bild!

Igelkottar är så charmerande.

Jag har inga kvar här. Däremot finns det alldeles för mycket grävling.
Grävling är igelkottens enda naturliga fiende. (Förutom bilar då, som väl blivit ganska "naturligt".)

Här har alltid funnits igelkottar, tills för ca tio år sedan. Då hade vi en igelkottsfamilj med smått. Under sommaren fann vi gång efter gång våra igelkottar som urgröpta skinn på stallbacken, bara taggiga skinnet kvar.
(det är grävlingen som åstadkommer det)

Det var sorgligt.
Exotic
Tack renate för den fina lilla bilden på din Kotte, hoppas han eller hon kommer och gästar er igen rolleyes.gif wub.gif

amaira så synd med dina kottar, inget är som det borde vara.

MVh Exotic
Ewa L
CITAT (Viveka @ 08-07-2004, 23:43)
Man tycker ju att jycken borde lära sig också efter att ha fått munnen full med taggar ett par gånger, men icke...

Det stämmer bra in på Tico också. Han bär dem inte, men springer rakt fram och kör ner nosen. Men aldrig att jag har behövt ta bort några taggar från honom. Igelkotten ser också tämligen oberörd ut.
Pixie däremot håller sig på behörigt avstånd.
renate
Så här såg Kotte ut när Olivia hade nosat på honom.
anne-li i olofstorp
Men i våras såg jag två av "mina" igelkottar som gjorde flera. Det var en omständig procedur, och väldigt försiktig, (min förståelse,,,) Kottisen äter varje kväll under fågelbordet -mums med solrosfrö som slarviga fåglar slänger i backen, tyvärr gillar rådjuren också detta.,,,,,
Men än så länge finns inga småttingar. Jag minns för c-a 10 år sedan när en hel familj igelkottar kom fram varje kväll, mitt X sprang för livet för att dom inte skulle ramla ned för vår mur och slå sig,,,,,,
Annica i Sörmland
Jättesöta bilder! wub.gif

Vi har oxå en Kotte på tomten. Han/hon bor bredvid garaget tror vi och visar sig med jämna ( eller ojämna ) mellanrum. En av katterna tycker att han/hon ser konstig ut och studerar honom/henne noggrant. I mitt album (under "vårblommor" tror jag) finns det bilder på våran kotte. Även ett litet exempel på taggig flört! wub.gif Jag väntar spänt på om det blev små kottar!
Åsa, mälardalen zon 2
Här finns det en massa små "kottar" de fick 5 ungar iår. Tyvärr hade jag ingen kamera när de var riktigt små och rörde sig i flock, då hade jag kunnat fånga alla 5 på bild. Nu är de mer självständiga och undersöker trädgården ensamma, som tur är fräser de till ifall man kommer för nära så jag har inte råkat trampa på någon.

trots att de är ganska självständiga nu så har jag lyckats fånga 2 av dem på samma bild.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon