fiffigafrun
Skogsolvon, något att rekomendera?

Behöver nån större buske alt mindre träd med följande egenskaper:
- Mkt härdigt zon 6-7
- Max 4 m hög
- Skuggtåligt
- Gärna röd höstfärg
- Blommande
- Röda bär (gillas av fåglar, ska stå utanför köksfönstret)
- Ev flerstammigt men får inte bli för bred/buskig nedtill

Ska planteras i perennrabatt m bl a rödkornell m m utanför köksfönstret så det är något jag kommer att se till frukost varje dag.

Vad tror ni om Skogsolvon Viburnum opulus (ej snöbollsbuske, för den har inga bär), verkar stämma in på flera av mina önskade egenskaper. Men har aldrig sett en sådan IRL och vet så lite om den... Är det någon som vet nåt?
Viveka
Det är en underbar buske, särskilt om man (som jag) gillar vildformer som inte har jätteblaffor till blommor. De vita blomflockarna liknar mest fläder, men skogsolvon växer mycket vackrare. Fläder blir som bekant en ganska oformlig buske, medan de flesta olvon har en elegant grenbyggnad.

Eftersom du verkar bo långt norrut är detta inte oväsentligt.

Den sprider sig med rotskott dock, men är nog inte allt för svår att hålla efter.

Förresten, hur är det med Amelanchier (häggmispel)? Inte helt säker på om den är härdig så långt norrut, men den verkar annars fylla dina kriterier, även om bären är svarta. De gillas av fåglar dock.
Tesa
Jag har också skogsolvon..faktiskt planterad med rödkornell intill...och olvonet är min favoritbuske...kan inte påstå att den sprider sig särskilt mycket dock men det kan bero på att det är gräsmatta runt om så att jag klipper bort de rotskott som blir, kanske...
Den blir ju stor och omfångsrik efter ett antal år men jag har skurit ner hela klabbet en gång så det bara var stubbar kvar men den kom igen väldigt fort....Jag rekommenderar den iallafall......
Betty
CITAT (Viveka @ 09-07-2004, 09:48)
Förresten, hur är det med Amelanchier (häggmispel)? Inte helt säker på om den är härdig så långt norrut, men den verkar annars fylla dina kriterier, även om bären är svarta. De gillas av fåglar dock.

Häggmispel är mycket vanligt här uppe i zon 5 - 6, speciellt som häck.
Amelanchier spicata Häggmispel zon I-VII
Amelanchier lamarckii Prakthäggmispel zon I-V
Amelanchier alnifolia Bärhäggmispel zon I-V
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon