MrNorth
Hittade denna växten och det skrevs att den kunde användas som häckväxt? Jag är ute efter en (gärna vintergrön) häckväxt som är tät och får djup- eller blodröda blommor...
Kan nån berätta mera om ovanstående växt eller ge tips?

MVH
Henrik
katjoh
Är det inte samma som Chaenomeles Japonica (Liten Rosenkvitten)? Kvitten heter ju Cydonia.
Åsa, mälardalen zon 2
Ev. kan det vara en ihopblandning av 2 växter för Cydonia och Chaenomeles är inte samma växt det som de har gemensamt är att de fått ordet kvitten i sitt svenska namn.

Cydonia oblonga är den Cydonian som man brukar kunna hitta i sverige och den brukar inte vara speciellt härdig (zon1-2), används ibland som grundstam till päron.

Chaenomeles är härdigare + mer blomvillig och är den typen av kvitten som brukar odlas här.

Rosenkvitten (Chaenomeles)inte vintergrön dock, och den är ofta ganska låg och växer lite spretigt de är bra växter för soliga väldränerade slänter. De har ofta taggar, det finns dock taggfria sorter ex. Cido. Kvitten blommar med färgglada blommor på våren-försommaren och får sedan hårda sura frukter som man kan göra gele, marmelad mm. av. Ofta behöver man fler än en planta för att få frukt.

http://images.google.com/images?hl=sv&lr=&...omeles+japonica
MrNorth
Tack för svaret!

Hade ett snack igår med mina trevliga grannar som hade stört sig lite på att vi inte hade någon inhängnad mellan våra tomter.. jag har som sagt en damm och deras dotter hade tydligen varit nära den... Så nu har jag snickrat upp ett provisoriskt stängsel med trädstolpar och rep. Inte elefantsäkert precis, men nog håller det små barn borta... Mer tänker jag inte göra förräns vi planterar häck (något som jag ombesörjer, då grannens trädgårdskunnande är lite tvivelaktigt)

Det jag först och främst ville plantera var bukettspirea (van hottei), men grannen tyckte att en vintergrön häck vore bättre. Då föreslog jag Liguster som har en härlig grön tät häck som är vintergrön. Men grannen ville helst ha något med röda blommor i. Inte så lätt alltså.

Förmodligen blir det liguster på den sidan om grannen samt på min framsida. Jag har även ca 15 meter gräns på andra gavelsidan mot en annan grannes tomt, får väl sätta min spireae där... kompromiss... Har en slänt på "spireae-sidan" där det växter en massa vintergrönt som idegran o dylikt... kompletterar nog häckens avsaknad av blad på vintern. Jag har som delmål att trädgården skall vara fin att titta på året om...

MVH
Henrik
Nutten
Nu vet jag i och för sig inte vilket läge det hela är i, men Rhododendron går att ha som häck. (Inte precis vanligt i Sverige, men åker man till England eller Tyskland kan man få se det!) Är som bekant vintergrönt och det finns gott om sådana som blommar i röda/rosa toner.

Ett annat alternativ är att köra på den vintergröna ligustern och låta rödblommande rosenvial klänga i häcken under sommaren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon