kattmamman
09-07-2004, 01:27
Är nyinflyttad i hus och dom som bodde här tidigare har planterat en spirea i rabatten (!) Den är jättehög, över 2 m och spretig och ful. Kan man klippa ner den och flytta på den? Har spirea djupa rötter?
Klippa ner den kan du, till fotknölarna om du vill. Spirea är finast ett till två år efter de klippts ner helt och får växa fritt, tycker jag. Då blir de ju inte heller så stora. Flytta dem vet jag inte, har aldrig gjort. Men det går säkert bra när man klippt ner den.
kristerh
09-07-2004, 09:28
Den går utmärkt att flytta, efter nedklippning, ta med så mycket av rotklumpen som möjligt, vattna mycket, skydda den för solen första tiden
krister
kattmamman
10-07-2004, 00:03
Tack för hjälpen!
Brudspireor kan ha jätterötter, är det en gammal buske så får du vara beredd på att gräva djupt. Jag hjälpte min mor att flytta en som vi fick dra loss med traktor... Men den överlevde och tog sig fint.
Mvh
Fenja
Madeleine1
10-07-2004, 14:53
Vi flyttade en buske som var ungefär 2 m bred, 2 m hög. Jag tog bort några av de äldsta grenarna innan vi grävde runt. Vi fick med en stor rot/jordklump (tog hjälp av en pick-up och bogserlina...) och vattnade rejält på det nya stället och busken lever än, tre veckor senare...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.