Full version: flytta spirea
kattmamman
Är nyinflyttad i hus och dom som bodde här tidigare har planterat en spirea i rabatten (!) Den är jättehög, över 2 m och spretig och ful. Kan man klippa ner den och flytta på den? Har spirea djupa rötter?
katjoh
Klippa ner den kan du, till fotknölarna om du vill. Spirea är finast ett till två år efter de klippts ner helt och får växa fritt, tycker jag. Då blir de ju inte heller så stora. Flytta dem vet jag inte, har aldrig gjort. Men det går säkert bra när man klippt ner den.
kristerh
Den går utmärkt att flytta, efter nedklippning, ta med så mycket av rotklumpen som möjligt, vattna mycket, skydda den för solen första tiden
krister
kattmamman
Tack för hjälpen! smile.gif
Fenja
Brudspireor kan ha jätterötter, är det en gammal buske så får du vara beredd på att gräva djupt. Jag hjälpte min mor att flytta en som vi fick dra loss med traktor... Men den överlevde och tog sig fint.
Mvh
Fenja
Madeleine1
Vi flyttade en buske som var ungefär 2 m bred, 2 m hög. Jag tog bort några av de äldsta grenarna innan vi grävde runt. Vi fick med en stor rot/jordklump (tog hjälp av en pick-up och bogserlina...) och vattnade rejält på det nya stället och busken lever än, tre veckor senare... rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon