|
kattmamman
09-07-2004, 01:42
Vad gör man när grusgångarna är fulla med ogräs? Man hinner ju inte med att plocka allt... Någon som vet något effektivt medel som tar död på det så det inte kommer upp igen?
TeliaNet
09-07-2004, 06:54
det medlet vi har diskuterat livligt:roundup.
gammelnalle
09-07-2004, 07:17
ASFALT Det tar tid att rensa grusgångar, tro mig´. Jag har dessa veckor spenderat ett antal timmar på min grusgång (som tyvärr hade fått ligga i träda ett par år) Men OM man håller efter den: Har ett lagomt tjock gruslager och en bra kratta, tar det inte SÅ lång tid att rensa den... MEN OJ SÅ FINT det blir när det är klart. Och vad härligt det känns och låter när man går över den..... så asfalten får nog vara för min del.....
MRLINDELL
09-07-2004, 07:29
Asfalt är nog det mest avtändande material som skapats efter betongen ... Man får plocka ibland, även pensla på stora ogräs som inte vill ge sig. När man anlägger gången skall man gräva ur 25 cm, lägga duk och sedan bärlager, vattna och använda markvibrator. Lägger man sedan sig sten/grus/flis på detta kommer det sällan ogräs, Det ogräs som kommer får smaka på penseln och är borta för alltid. Har man en "vanlig" grusgång kommer det lika mycket ogräs i kantera som på andra ställen.
Sommartorparn
09-07-2004, 08:40
Jag är också intresserad av en lösning på detta problem! Markduk under är nog bra mot ogräs nerifrån men i Skåne kommer både myllan och ogräsfröna från luften. Asfalt är ingenting för en maskros att ta sig igenom. Sätta plattor trodde jag skulle vara ett alternativ till dess att någon sade mig att det är ännu jobbigare att rensa ogräs mellan plattor än i grus. Kanske det finns någon slitstark växt man i stället kan ha på dessa ytor. En växt som tål parkerade bilar och vändade sopbilar? Till Kattmamman; Ibland kan det underlätta att köpa sig ett nytt, riktigt bra skyffeljärn. Och så ska det vara riktigt tjockt med löst grus, inte hårt och fasttrampat, för då är det lätt att skyffla. Och så ska det vara soligt och torrt för att ogräsen inte ska växa fast igen...... Om ogräsen du har är rotogräs, som kvickrot t.ex. skulle jag använda gift för att bli av med dem.
pepparmynta
09-07-2004, 08:57
CITAT (Sommartorparn @ 09-07-2004, 09:40) Sätta plattor trodde jag skulle vara ett alternativ till dess att någon sade mig att det är ännu jobbigare att rensa ogräs mellan plattor än i grus. Varför inte sätta Trampnarv mellan plattorna, en slitstark liten växt.
Sommartorparn
09-07-2004, 09:14
CITAT (kattmamman @ 09-07-2004, 02:42) Man hinner ju inte med att plocka allt... "plocka" ? Du har väl skyffeljärn? Det är som en ogräshacka men att man skjuter den framför sig. Dom blir slöa med tiden och måste slipas, eller så köper du en med utbytbart blad.
Sommartorparn
09-07-2004, 09:15
CITAT (pepparmynta @ 09-07-2004, 09:57) Varför inte sätta Trampnarv mellan plattorna, en slitstark liten växt. Tack för tipset! Ska kolla upp trampnarven
Kattmamma.... hyr in grannarnas ungar och ställ till med "race" i trädgårdsgångarna......speciellt omtyckt om du har "snirklade" gångar... priset de vinner är obegränsat med hemmagjord saft
CITAT (Mocca @ 09-07-2004, 10:42) Kattmamma.... hyr in grannarnas ungar och ställ till med "race" i trädgårdsgångarna......speciellt omtyckt om du har "snirklade" gångar... priset de vinner är obegränsat med hemmagjord saft  Bra tips. Själv har jag i många år använt en gammal spackelspade som jag kör ner i gruset och liksom luckrar upp det så att ogräset med rötter och allt följer med. För det hjälper ju inte med fiberduk inunder när fröna kommer uppifrån MariaS
Åsa, mälardalen zon 2
09-07-2004, 11:37
Har man stora grusgångar kan det även vara lönt med att investera i en hjulhacka den tycker jag sliter mindre på rygg och axlar ifall man har stora ytor som ska skyfflas. http://www.svearedskap.nu/thermec.htm
gammelnalle
09-07-2004, 11:50
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,09-07-2004, 12:37) Har man stora grusgångar kan det även vara lönt med att investera i en hjulhacka den tycker jag sliter mindre på rygg och axlar ifall man har stora ytor som ska skyfflas. http://www.svearedskap.nu/thermec.htmhittar inget pris eller återförsäljare ??? och såg ni roundup-ersättaren ???
Åsa, mälardalen zon 2
09-07-2004, 11:58
Prislista + onlinebutik finns på svearedskaps hemsida http://www.svearedskap.nu
Sommartorparn
09-07-2004, 12:46
superintressant länk! Du menar att den där hjulmojängen verkligen underlättar? Åsa, om du skulle välja mellan deras förbättrade skyffeljärn och deras förbättrade bygelhacka, vilket skulle du välja? Gäller enbart grusplan, har inga grönsaksodlingar. Grusplan där gruset trycks ned i lera = stenhårt.
Åsa, mälardalen zon 2
09-07-2004, 13:12
Ja jag tycker hjulhackan underlättar och gör att man kan jobba längre utan att bli trött (har provat den under en sommar i Enköpings parker), hjulet är mera som ett stöd så hackan hålls i ett bra läge och när man använder båda armarna och trycker hjulhackan framåt behöver man inte använda så mycket styrka och belastningen blir jämn på båda axlarna.
Hjulhacka är ingen nymodighet, det är ett gammalt redskap som man gjort en nytillverkning av.
När det gäller bygelhackor och vanliga hackor behöver man nog testa sig fram, jag vet många som gillar bygelhackor och tycker de är det bästa handredskapet, själv tycker jag de är sådär jag verkar inte få in det rätta handgreppet.
Har man inte alltför mycket grusgång så kan man ta död på ogräset med hett vatten ...inte att förglömma.....
Gloriana
19-07-2004, 10:04
En bisak i grusgångsresonemanget (kämpar också med sådana,,,,lååånga) så står det att man kan sätta trampnarv mellan plattor (som man ju kan ha istället för grus). Jag har alltid lika "roligt" när det tipsas om detta i tv och tidningar. Här oroar sig folk för ogräs mellan plattor och så sätter de trampnarv mellan plattorna! Det är ett %&)/%¤ ogräs det med. Och fröna sprids precis överallt - gärna i finaste delen av stenpartiet t ex. Fröna fastnar under skor och transporteras vidare ut i trädgården. Vi ska grusa om våra gångar men inte visst jag att markväv var så attans dyrt....får nog börja spara.....
Sommartorparn
20-07-2004, 20:00
CITAT (Gloriana @ 19-07-2004, 11:04) Här oroar sig folk för ogräs mellan plattor och så sätter de trampnarv mellan plattorna! Det är ett %&)/%¤ ogräs det med. Och fröna sprids precis överallt - gärna i finaste delen av stenpartiet t ex. Fröna fastnar under skor och transporteras vidare ut i trädgården. Bra att få veta Jag gick just och grunnade om jag skulle så trampnarv över hela grusplanen istället för plattsättning och andra dyra lösningar. Kanske ingen god idé?
Vi ska grusa om våra gångar men inte visst jag att markväv var så attans dyrt....får nog börja spara..... [QUOTE]
Varför köpa markväv då det går lika bra att täcka marken med lager av gamla tidningar, sopsäckar eller de plastsäckar som myllan varit i...?
Ogräs i grusgångar kan också bekämpas med blåslampa och med ättika!
skaffa en sån här  ni ser att han är effektiv o han plockar ogräs överallt där det finns grus till o me när vi är ute o går på landsvägen då det finns gräs som väcer i mitten
Gloriana
24-07-2004, 19:14
Sommartorparn: "Bra att få veta Jag gick just och grunnade om jag skulle så trampnarv över hela grusplanen istället för plattsättning och andra dyra lösningar. Kanske ingen god idé? "
Det är nog en bra idé om man inte vill ha något annat. Jag har trampnarv i grusplanen trots att jag inte sått det.....Allvarligt skämtat, visst är det grönt och tål nästan vad som helst men det är nästan omöjligt att bli av med. Och som jag skrev förut, det fröar sig och placerar sig alltid på galet ställe.
Åsa zon 6
24-07-2004, 20:38
Varför inte prova att hälla hetvatten på grusgången? Det borde ta kål på ogräset.
Åsa
gammelnalle
24-07-2004, 21:51
CITAT (Åsa zon 6 @ 24-07-2004, 21:38) Varför inte prova att hälla hetvatten på grusgången? Det borde ta kål på ogräset.
Åsa bara en fråga? Jag undrar hur länge det "räcker" . Jag tror att ogräset dör, men inte tar det död på rötterna???? och växer det måste det väl finnas "mullämnen " i /under gruset?? obs att detta är en fråga... inte ett ifrågasättande!!!! Det var himla jobbigt att DRA upp alla rötter i min grusgång... så jag är tacksam för andra metoder... (utan gift TACK)
Britt-Marie
25-07-2004, 12:10
Hett vatten är bra, men man måste göra det flera ggr. Till sist så har hela ogräsplantan dött! Har själv provat och tycker att det är det mest effektiva.
Åsa zon 6
26-07-2004, 09:47
Jag håller med Britt-Marie. Jag lyckades förstöra en del gräsmatta också när jag använde samma metod till att jaga iväg svartmyror som hade bo vid mina utemöbler.
Åsa
gammelnalle
26-07-2004, 11:14
CITAT (Åsa zon 6 @ 26-07-2004, 10:47) Jag håller med Britt-Marie. Jag lyckades förstöra en del gräsmatta också när jag använde samma metod till att jaga iväg svartmyror som hade bo vid mina utemöbler.
Åsa Rostade myror i honung har jag hört talas om, men skållade....  (ja inte så skojigt för myrorna kanske..)
Sommartorparn
15-08-2004, 12:31
CITAT (Åsa zon 6 @ 26-07-2004, 10:47) Jag håller med Britt-Marie. Jag lyckades förstöra en del gräsmatta också när jag använde samma metod till att jaga iväg svartmyror som hade bo vid mina utemöbler. Gräsmattegräset är i allmänhet betydligt känsligare än de flesta ogräs. Jag är skeptiskt till om det fungerar på ogräs med djupa rötter och undrande inför hur stora ytor man orkar behadla på detta vis.
Jag vill också verkligen veta hur man ska bli av med f-nskapen, för vi har en grusplan på sammanlagt ca 55 kvm och det känns som om jag legat på knä i det där gruset HELA sommaren! Men... Oavsett om man hackar, räfsar eller skär, så får man ju inte upp rötterna på t ex maskrosor och tistlar. Tvärtom, så hackar man ju bara av dem i flera bitar, som blir FLERA plantor! Jag fattar inte - hur kan detta vara en effektiv metod? Och gräver jag upp dem, så sätter jag ju spaden i markduken också och får nya hål där envisingarna kan leta sig fram underifrån. (De som sått sig ovanifrån, de har ju växt igenom duken för längesen och det går inte att få upp dem heller, utan att göra grovt våld på underlaget och sedan gräva typ en halvmeter ner...) Suck! Ska man bara ge upp och bara hacka bort det synliga ovan jord, är det det ni menar, när ni säger att det bara är att hacka och räfsa?
Tack för alla bra tips! Tänker ge mig på gångarna mellan våra stenplattor i vår. Har tänkt mig att så backtimjan där, men när är bästa tiden att göra det? Torvan
Mia, zon 3
20-08-2004, 12:57
Ångmaskin funkar bra, men kanske lite dyrt redskap.... Jag tycker att det enda som riktigt funkar är att gräva bort gången och göra det "på riktigt" med väv etc från grunden. Och som sagt, grus måste skyfflas osv så det håller sig luckert, så växer det inte så mycket där. Själv tar jag bort grusgångarna vartefter - är barfotamänniska, och kalksten är skönare än grus att gå på.
Maggan H
16-09-2004, 08:47
Ogräsättika! Ska vara ca 12%ig. Effektivt o giftfritt.
Hmmm..... Den "giftfria" ogräsättikan är till och med ett större miljöhot än var bruket av Round Up var i trädgårdar. Kemikalieinspektionen håller på att granska detta.... Mvh Fenja
Jag vet inte hur det skulle funka på rena grusgångar, men jag har använt högtryckstvätten tidigt på våren på min kullerstensgård och sen kör jag med hett vatten under sommaren, (gillar inte heller att använda gifter) och det funkar bra.
*22many*
24-09-2004, 10:35
Jag har med framgång använt ogräsättika på tistlar. Hällde på en rejäl skvätt  och redan efter ett par dagar såg de rejält ledsna ut och inte kom de tillbaka på hela sommaren heller  . Ånga använder jag på plattgången. Kom över en "ångmaskin" i Danmark, 99 ;- inkl Fiskars-sekatör  . Det hade jag inte kunnat köpa sekatören för här i SVerige. Jag frågade varför de sålde ut dem så billigt och fick svaret att de tagit hem för många. Tur ska man ha
TERMISK OGRÄSBEKÄMPNING! Består av ett st gasoltub ett styck munstycke och en tändare. Man eldar helt enkelt på gräset med en gasolbrännare, det räcker faktiskt att gräset blir lite mörkgrönt för att det ska dö! Upprepa behandlingen varannan vecka ca tre gånger och allt gräs är dött! Inklusive fröna Sen är det bara att plocka fram räffsan och ta upp de eventuella rester som inte brunnit upp. (En ny lärdom på Trädgårdskursen) MariaS
Tips! Har man inte för många gångar eller för stor trädgård så fungerar det bra att hälla kokande vatten på växterna som kommer mellan plattorna. Miljövänligt och billigt. Behandlingen får upprepas ungefär varannan månad! Fungerar bra!
Inger
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|