Frank
Jag har två tunnor med näckrosor i där både näckrosorna och algerna trivs, finns det något medel för att minska algerna och inte är skadligt för näckrosorna ?
Imorse såg jag även att mygglarverna verkar gilla tunnan sad.gif Finns det något sätt att bli av med dom ?

Är det enklast att bara byta vattnet eller kan näckrosen börja växa sämre då ?
kristerh
Algerna kommer att försvinna när bladen av näckrosen täcker ytan, det är nog bäst att inte byta vatten, sleep.gif när näringsämnena som algerna äter är slut i vattnet så försvinner dessa automatiskt. rolleyes.gif
kan du inte ha några småfiskar i tunnorna? då försvinner larverna bums.
annars kan du droppa en droppe diskmedel eller såpa i vattnet, då försvinner ytspänningen och mygglarverna drunknar.
krister
MariaS
Myggor gillar inte vatten som "rör" på sig. Det finns små fina pumpar som inte är större än en tändsticksask med belysning från Aqua Interiör.

MariaS
Frank
Jag ska definitift testa med diskmedel, annars får det bli en liten pump. Några fiskar vill jag helst inte ha eftersom jag inte har någon plats för eftersom dem när vinterna kommer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon