Posse
När jag legat för ankar har jag ibland förundrats över den stora operationsradie bromsar m.fl. andra flygande objudna gäster tycks ha - en "vallgrav" på halvannan kilometer och mer tycks inte vara något hinder... sad.gif

Hur långt kan insekter egentligen flyga utan att mellanlanda? unsure.gif
Gossen Ruda
Tror inte att man gjort några undersökningar, dessutom är det säkert olika för olika insekter. Någon eller några mil är nog inga större problem för dom flesta. Medelhavat korsas regelbundet av fjärilar och vissa vandringsbenägna svärmare som Stor dagsvärmare och Dödskallesvärmaren har påträffats på Island dit dom flugit från sydeuropa.
amaira
Små bladlöss har man funnit vid arktis!
Men de har ett annat "flygsystem" förstås. De stiger högt upp och låter sig föras bort med vindarna - allt för att kunna ockupera nya marker, på vinst och förlust.
Posse
Fjärilar och andra långsamflygare torde väl kunna fångas av vinden och mot sin vilja föras lite varstans, men t.ex. bromsar - som far fram som små jaktplan - borde väl kunna stå emot tämligen hård blåst.
Men en sådan hetsig framfart måste ju sluka otroligt mycket energi... unsure.gif
andersen
En annan sak med bromsar är att dom är inte dumma, om man får en broms efter sig på badplatsen och för att undvika den så dyker man i vattnet, vad gör bromsen då?jo väntar väntar tills man kommer upp, har blivit biten flera gånger på så sätt!
Posse
CITAT (andersen @ 09-07-2004, 12:55)
En annan sak med bromsar är att dom är inte dumma, om man får en broms efter sig på badplatsen och för att undvika den så dyker man i vattnet, vad gör bromsen då?jo väntar väntar tills man kommer upp, har blivit biten flera gånger på så sätt!

Och de ljudlöst flygande "blinningarna" verkar vara programmerade att alltid uppehålla sig bakom ens huvud. Det brukar inte hjälpa hur jag snurrar - alltid är de bakom. sad.gif rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon