amaira
Nu finns det bilder i mitt album, som syftar till mitt inlägg "Rapport från en trädgårdsvandring".

http://www.odla.nu/album/showalbum.php?aid...1698&uuid=amira
mekare
Vilket vackert hus du har!
åh, vilken trädgård - precis så vill jag oxå ha.
amaira
Det finns nog inte en enda rabatt, som kan benämnas "rabatt" i ordets ursprungliga bemärkelse...

Jag var fyra dagar gammal när jag flyttade in... för mååååååånga år sen. Jag ÄLSKAR mitt hus, även för dess historia.
Airamya
Fullkomligt underbart!

Vilken härlig trädgård wub.gif och huset är ju så gulligt!

Jag kan nästan känna dofterna o höra humlornas surr.

Lite skum känsla att 'vandra runt' i din trädgård och sedan titta ut genom förnstret här på jobbet... Det spöregnar... wink.gif
Katti med torpet
Jag missade ditt inlägg första gången men nu har jag läst, tittat och njutit! för fullt! wub.gif
Snacka om toppensätt att förgylla sista arbetslunchen framför datorn innan man går på semester!
Kan inte låta bli att imponeras av dina (speciellt dina när-) bilder, vad har du för kamera/optik för att komma så nära? Fotar du digitalt?

Från foto över till trägård. Jag älskar din äng Hur sköter du den och hur har du åstadkommit den? Även om det är en äng idag så är väl de flesta växterna inte vilda utan sådda/planterade en gång i tiden antar jag? Slår du den med lie en gång per år eller? Vi har en stor bit gammal åker som jag vill förvandla till något liknande så jag vill veta allt, "more input" so to say rolleyes.gif
amaira
Hej Katti!

(Saxar ur ett annat inlägg:)

CITAT
Jag har en Nikon coolpix 995, digitalkamera förstås.

Ja den var dyr, i alla fall för mig. Tog den på ett års avbetalning för sådär tre år sen.

Det var en utgående sort, och det sista exemplaret, som var ett visningsexemplar, och jag fick den för ca tio tusen ...

Den nyare sorten i samma serie (eller vad det heter) kostade fem tusen mer.

Vill man ha bra bilder, så duger det mycket väl med en mycket billigare kamera!!!

Det jag var ute efter, var just det här med att komma riktigt nära.
(Ändå är jag inte nöjd med närgränsen, inväntar bättre kameror på den fronten)

Har nu fått en massa effekter med i kameran, som jag inte använder.

Dessutom har "manuella" lagt av, så jag fotar allt på "automatik" - fast det är lika bra det för all del. Eftersom jag är en latmask, och inte orkar sätta mig in i krångliga tidskrävande saker, om jag inte är väl motiverad.

Det är helt enkelt LJUVLIGT att ha en digitalkamera!!!!!!!!

Det är så ENKELT, och "ingen väntetid".
Nu har jag en bra dator också, och bra bildbehandlingsprogram, och en bra färglaserskrivare.

Jag är inte ett dugg bra på de tekniska sidorna av kameror - jag "bara fotar", med djup och innerlig lycka.

Mina ögon är sånadära som "ser" så mycket, särskilt små detaljer, och "sammanhang", vare sig de finns eller inte ...  . Tycker om att fånga det jag ser på bild.  

Hur jag gjort med min "äng" ...
hmmm, vet inte riktigt ...
Den har nog gjort mer med mig, än jag med den.
Det är en blanding av frön och plantor, klipper lite här och var med gräsklippare, klipper med stor sax bort överblommade prästkragar och sånt som är lite större.

Min "äng" är inte konstant! Hela min trädgård förändrar sitt utseende år från år. Ibland dominerar en art, ibland en annan.

Färgkullan, prästkragarna, blåklockorna, blåelden och vallmon är väl de jag är mest rädd om, och ser till att de alltid får plats någonstans. Ibland gräver jag upp "en rabatt", och sår eller sätter plantor, allt förändras hela tiden, beroende på vad som vill växa var.

Jag har gott om kvickrot, så jag klipper vissa ytor med gräsklipparen, för att hålla den stången, och så har jag flera stora f.d. takplåtar som ligger på lite olika platser ett eller ett par år i taget - så får jag öppna ytor igen, som de ett- och tvååriga trivs på (vallmo, blåeld, t.ex.)

I det som jag faktiskt kallar för "rabatter", där rosorna växer t.ex. har jag i år täckt med flis. Ena av energiåkrarna (salix) här i närheten skördade i mars, och kvar ligger en stor hög som ingen bryr sig om. "Stor" med mina mått mätt, och jag har fyllt mängder med säckar och transporterat hem.

Jag tror att sånt stjäl lite extra mycket näring (när det ska förmultnas) så jag kompenserar med lite extra mycket tillskott av näring: hästbajs, hönsbajs, (inklusive halm), älgbajs, rådjursbajs, tongue.gif rolleyes.gif , fjolårets förmultnade löv, aska från vårbrasan ute, osv, osv.

Jag har inte nåt bra "recept", jag gör vad jag får lust med, NÄR jag får lust.

I ärlighetens namn begriper jag faktiskt inte varför det funkar ...

Jag är ingen trädgårdsmänniska, snarare en "trädgårdsnaturmänniska", eller nåt ...

Men det blir ju inte heller alltid vad jag tänkt från början - jordgubbslandet t.ex. där visserligen inte skatorna finner jordgubbarna ... men det gör inte jag heller tongue.gif
Och inte solen ... (nog ett måste för fina gubbar)

kramisar från amaira
renate
Du har ett underbar vackert hus och din trädgård passa så bra in i miljön.Du gör alledes rätt i att först och främst njuter av trädgården.Alla har olika behov av trädgården,viktig är att man tycker själv om sin trädgård.Jag har en liten jordgubbsplantering(6 plantor) i en pallkrage,det blev pankaka av det hela,så de åker ut,jordgubbar finns i konsum,jag har smultron det är mycker vackrare och inte så jobbigt.Din Rosor här jättefina. tongue.gif rolleyes.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon