Har framför mig i en tidskrift en halvsidesannons vars rubrik är:
CITAT
HAMMERITE - måla direkt på rost!
...och en illustration med en man sittande på huk brevid ett järnstaket med pensel och en burk Hammerite.
Har ni några erfarenheter av att det verkligen skulle fungera? Och isåfall - gör det, det bättre än med andra färger?
Hammerite - Hammarlack ska målas direkt på rost för att få bästa effekt.
MariaS
gammelnalle
09-07-2004, 11:33
har haft goda erfarenheter av Hammerite: Dock skall löst sittande rost bort först. Men den är förhållande vis dyr.
CITAT (gammelnalle @ 09-07-2004, 12:33)
Dock skall löst sittande rost bort först.
Går lätt med roterande stålborste till borrmaskin eller skruvdragare.
MariaS
gammelnalle
09-07-2004, 11:45
CITAT (MariaS @ 09-07-2004, 12:37)
Dock skall löst sittande rost bort först.
Går lätt med roterande stålborste till borrmaskin eller skruvdragare.
MariaS
YES!!!
Bara en varning!!!! Roterande stålborstar är inga leksaker. Ha rejält med skyddskläder. (Inga bara armar eller ben)
SKYDDSGLASÖGON ETT MÅSTE Stålborstens "ståltådar" KAN lossna.
Själv har jag även hörselskydd och dammkåpa framför näsa och mun.
(Ja hörselskydden sitter på öronen förståss... inte framför näsa och mun... såg felet för sent...)
har haft goda erfarenheter av Hammerite: Dock skall löst sittande rost bort först. Men den är förhållande vis dyr.
Är den verkligen värd merkostnaden, då?
Killensomvillhagrönafingrar
09-07-2004, 13:05
Japp det är det värt.
Framför allt med tanke på vilket jobb det är att ta bort löst sittande rost och sedan att måla alla skrymslen och vrån.
När du har gjort det kommer du tycka att det är värt den där 50 lappen om det håller en sommar extra.
Vad menas egentligen med "hammarlack"?
Är det bara ett uttryck som färgfabrikanter hittat på för att inbilla folk att det applicerade färgskiktet skulle tåla att hamras på?
Killensomvillhagrönafingrar
09-07-2004, 14:07
Min gissning är att de har gett produkten namnet pga färgens struktur. Även om du målar en slät yta blir färgen knugglig, ser ungefär ut som en hamrad kopparplåt i strukturen.
Alternativt heter den inte hammarlack utan hammeritelack som sedan har blivit hammarlack i folkmun
*bara funderingar, noll fakta bakom gissningarna*
Off topic
Om du vill ha ett borstad aluminium utseende på något kan man ta silvrig hammarlack, låta den torka lite lätt, sedan efterstryka med torr pensel.
Blir riktigt bra faktiskt.
Jag har målat en trädgårdsgrind och ett trappräcke med Hammerite. Båda var tidigare målade med samma färg.
Min erfarenhet:
Det rostiga trappräcket blev jättebra, speciellt där det var rejält rostigt innan.
På grinden har Hammerite färgen lossat där det var slätt förut men på de rostiga ställena sitter färgen bra.
Slutsats:
Väl värt pengarna om det är något rostigt man vill åtgärda.
Inte rätt produkt att använda till tidigare målade ytor om rosten inte tagit över.
/Mimmi
Hammerite/Hammarlack är samma produkt men två olika producenter.
MariaS
Och gammelnalle, skyddsutrustning är väl ALLTID underförstått i samband med kemikalier och maskiner eller....DS
CITAT (MariaS @ 09-07-2004, 16:56)
....skyddsutrustning är väl ALLTID underförstått i samband med kemikalier och maskiner eller....DS
Jag tycker att man självklart ska påminna om riskerna och hur man undviker dem!
CITAT (gammelnalle @ 09-07-2004, 12:45)
.
Själv har jag även hörselskydd och dammkåpa framför näsa och mun.
oj,oj hihi, jag läste fel..trodde det var Daggkåpa
oki kastar mej in i debatten
hamerite e min favvo
målar allt
som e rostigt
börjar bli rostig själv
o de känns som om de fungerar
grejerna håller längre
tror jag
jag kör me hamerite
jämrans de ser ut som reklam men de e de inte
men de har fungerat ett antal år o bergis några till
kör me hamerite på mitt manskapvagns tak
o de har inte läckt in än
MRLINDELL
10-07-2004, 09:41
Suck! Gammelnalle, snappla av lixom. Man överlever!
Att måla direkt på rost är kanske att överdriva färgens egenskaper. Man måste få bort det lösa lite i alla fall där skikt och bubblor håller kvar fukt.
I stället för målartvätt, ta en billig stålborste och en skrapa och skrapa lätt och borta bort det värsta. Man kan sedan även dra över det med ett grovt vanligt sandpapper. Sopa eller blås bort allt smolk och måla en gång!
Det fungerar! Men att använda riktigt rostskydd ett lager fungerar också och om inte bättre.
gammelnalle
10-07-2004, 13:24
CITAT (MRLINDELL @ 10-07-2004, 10:41)
Suck! Gammelnalle, snappla av lixom. Man överlever!
????????
snappla vad är det??
överlever vadå?
Anna i Örsjö
19-07-2004, 09:58
Alternativt användningsområde för hammarlack.
Jag målade mina plastmöbler (trädgårdsvarianten) med hammarlack för två år sedan. Jättefräckt och med en färg som ingen annan har. Det började slitas av först iår men så har de stått ute hela tiden.
Hälsningar från Örsjö
Ps! Tvättade av möblerna med vanligt diskvatten först.
Blomstermia
11-08-2004, 14:26
Jag borstade och borstade som besatt innan jag målade på den vackra gröna Hammeriten på min grind. Men nu, ett år senare, ser jag att färgen släppt på flera ställen. Är inte imponerad! Det får nog bli ny grind istället.
MRLINDELL
11-08-2004, 19:13
Läs mitt tidigare inlägg, där är svaret.
Eleanor
12-08-2004, 23:32
Testa linoljefärg nästa gång. Blanda själv den kulör & mängd du önskar. Linoljefärg går att ha på i stort sett allt!
Jag hettar in linolja (rå eller kokt spelar ingen roll, den blir kokt i vilket fall som helst) med värmepistol (blåslampa kallar vissa det) på metall, och det hindrar rost länge från att sprida sig.
Vill man ha kolsvart blank kulör och står ut med doften kan man hetta in stenkolstjära, hydralinolja kallas det också ibland. Osar asfalt men håller också länge och håller rost i schack.
På min dieselmotor använder jag något jag tror är hammarlack, det är iallafall en tunnflytande blå smörja som doftar aceton och som håller för hetta. Men den är inte lika bra på att hålla greppet om rosten som linoljan.
På järn som råkat få terpentinblandad trätjära på sig har jag märkt att rosten inte sprider sig.
CITAT (Cilla @ 13-08-2004, 03:05)
Vill man ha kolsvart blank kulör och står ut med doften kan man hetta in stenkolstjära, hydralinolja kallas det också ibland. Osar asfalt men håller också länge och håller rost i schack.
Är väl samma som 'Black Varnish'... och taktjära.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.