Full version: Flammentanz
Martina
Hej!

köpte härliga flammentanz i höstas som har fått sin första blomning. Meningen var att dessa rosor ska klättra på gärdesgården, men sticker istället iväg ut över gräsmattan. Försökte binda upp den, men det verkar som om den då har slutat att växa. Jag har absolut inte bundit hårt runt grenen med tanke på att den skulle växa sig tjockare. Hur gör jag den bästa uppbindningen, vilka metoder finns det?

mvh Martina.
MariaS
Jag använder vanlig ståltråd för blomsterbindning och gör ringar som sitter med ca 1 cm glapp runt grenarna.
Grenarna växer bara en bit i taget per år. När de går i blom slutar grenen att växa eftersom näringen går åt till blomningen. Det kan altså ta några år innan Flamentanz kommer upp i 5 meter.

MariaS
kristerh
Det finns en grön bomullstråd som säljs i gardencenters, den kan jag rekommendera när man skall binda upp något, den varken skaver plantorna eller syns bland det gröna (måste vara flera 100 meter i en rulle).
krister
Hannele
CITAT (kristerh @ 09-07-2004, 15:38)
Det finns en grön bomullstråd som säljs i gardencenters

Billigare klippa remsor av vanliga (trasiga) strumpbyxor;
mjukt, elastiskt, starkt!
ÅsaF
Jag har använt grön fuskbast (i plast) fast sticker grenarna för långt åt fel håll så klipper jag av dem för det kommer ändå nya sen som förhoppningsvis växer åt rätt håll.
MRLINDELL
Det måste vara något som gör att växten kan röra sig på sin pinne eller spalje, det finns som sagt riktigt bra plastprylar som är vänliga mot växten och som man lätt kan justera och flytta efterhand.
Att knyta med gammal lump är inte att rekommendera.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon