Full version: Gardenia
Unni
Jag älskar Gardenia och men jämna mellanrum köper jag nya som jag sedan effektivt tar dö på med för lite vatten. Nu har jag ett nytt offer på gång och denna gång passar jag det noga med vatten varje dag!!! Jag tar ur innekrukan, vattnar direkt från kranen och låter det sedan rinna av innan jag ställer ner i ytterkrukan igjen. Den står altså inte i vatten. Jag får faktiskt nya blad och knoppar, men sedan kommer det där bruna rundt nedre delen av knopparna och sedan trillar de av.

Vad gör jag för fel? Måste den ha näring? För det får den inte nu.

Jag vet att den är känslig mot kalk och tyvärr har vi både kalk men framför allt järn i vattnet, men eftersom den kommer med nya blad och skott kan inte det vara för illa ändå ressonerar jag. Är det vattnet i alla fall?

Hjälp. Det doftar så underbart när den blommar. Skulle verkligen vilja uppleva det hemma också, inte bara i butiken.

Unni

Obs! Den står i samma lilla kruka som i butiken.
Åsa, mälardalen zon 2
Gardenior som inte vill blomma brukar bero på torr luft, de vill ofta ha en viss luftfuktighet innan de behagar blomma.
Även sval( ca +12-15) vinterförvaring i ljust rum tycker jag verkar fungera, ett svalare rum brukar inte ha lika torr luft som ett vanligt uppvärmt rum nu på vintern. Blomknoppar som faller av brukar bero på för torr luft eller kalkskada.

Plantera gärna om växten till en större kruka nu på våren i jord med lågt pH, det är svårt att hålla jämn fuktighet i en liten kruka. Ge den kalkfri näring på våren och sommaren.
Dulcamara
Gardenia är faktiskt väldigt känslig för kalk i vattnet - de enda gånger jag verkligen lyckats med denna underbart doftande blomma är när jag konsekvent sett till att vattna med regnvatten, smält snö eller avhärdat vatten (det finns tillsats att köpa som tar bort kalk ur vattnet). Jag skulle definitivt inte vattna direkt ur kranen om jag hade hårt vatten (och det kan jag lova dig att jag har, jag bor på Gotland!). I brist på annat - koka upp vattnet och låt svalna, vattna men inte med bottensatsen. Det tar också bort en hel del av kalken. Just nu försöker jag få en kamelia att trivas, det är samma sak med den.
Lycka till med din gardenia - den är värd litet extra besvär!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon