Full version: Tips ang Gråmalva?
stina
Jag var på Rosendahls trädgård på Djurgården igår och köpte en stor, otroligt vacker Gråmalva. Den är helt översållad med knoppar.

Tydligen är den inte härdig, utan måste förvaras frostfritt under vintern. Tänkte ha den i en stor urna.

Är det någon som har några skötselråd att ge mig ang denna helt sagolika växt?

Stina biggrin.gif
Fenja
De två sista inläggen i denna länk handlar just om gråmalva: Gråmalva av MrLindell
Mvh
Fenja
Ewa L
Är den inte alldeles lik Myskmalvan? Och den är i alla fall inte svår att övervintra.
stina
Jag fick i alla fall instruktionerna på Rosedahl att den inte klarar minusgrader???!!!

/Stina
Fenja
Gråmalva

Mvh
Fenja
Betty
Jag har också läst att Gråmalva är känslig men den funkar alldeles utmärkt här hos mig i zon 6, utan vintertäckning.
Helen i Piteå Zon 5
Jag har ochså en sorts Gråmalva som är fullt härdig här hos oss, Lavatera thuringiaca, den hinner även ge mogna frön. Sen överlever Lavatera cachemeriana också, men den hinner inte få mogna frön. Så finns den Gråmalvan som heter "Barnsley" (osäker på stavningen) den övervintrar inte här hos oss, bara i varmare zoner. /Helen
MRLINDELL
Gråmalvan klarar utmärkt sig om den planteras typ 40 cm från en husvägg. Min överlevde vintern och har växt som bara den, jag är förvånad över hur stor den blev och vilka fina blommor den fått.

Länken till närbilden igen ...
http://biphome.spray.se/eva.sandstedt/bild...nk/lavatera.htm

Jag har planterat min där botten är sand och ena halvan singel invid husväggen, det är bara typ 20 cm jord runt roten, alltså väldränerat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon