Full version: Smultronjasmin
Åhgren
Hej kära forum,

Ytterligare en fråga från en oinsatt (jag har frågat om plommon tidigare) Tips på bra blått plommon

Jag satt i fikarummet idag och fantiserade om vad jag vill ha i min trädgård (vi flyttar till hus om tre veckor...). Jasminen blommar i Stockholm så det dök upp på min önskelista och då var det en kollega som sa: -Då tycker jag att du ska satsa på smultromjasmin. Enligt honom är den ganska lågväxande och blommar rikligt med god doft av smultron.

Jag har aldrig hört talas om smultronjasmin och jag hittar inget vid en snabb koll på nätet (1 träff på Google och det var beskrivning av någon sommarstuga...). Finns det någon med erfarenhet? Hur är det med härdighet etc. (Vi kommer bo i zon IV)

Tackar på förhand gör Åhgren
Fenja
Sök här på forumet på schersmin så hittar du massor av information om detta! Sök även längre tillbaka än 30 dagar så får du fler träffar. Växtern heter alltså inte jasmin, utan schersmin.
Mvh
Fenja
Sommartorparn
Apropå schersmin och e-planta.
Det finns många olika slags schersminer, många med lite mera avancerade blommor och annat växtsätt än den vanliga doftschersminen. Om du till slut skulle fastna för den vanliga schersminen i alla fall, se då till att få E-planta (heter Finn. E). Därför att:

"Doftschersminen är en av de äldre prydnadsbuskarna i odling, enligt Krussman introducerad 1569 (Krussman 1960). Under de senaste decennierna har det förekommit rikligt med uppgifter om att buskar som sålts som doftschersmin burit blommor med ingen eller obetydlig doft. En förklaring kan vara att den äkta arten, omedvetet eller ej, ersatts med liknande hybrider som varit lättare att föröka. Sorten ’Finn’ har stark doft."

(Citat från E-plantans hemsida)
Åhgren
Återigen avslöjas min okunskap... Jasmin som i -ris och -te trodde jag... Ska göra en rejäl sökning på forumet när jag kommer hem ikväll. Ska också läsa lite mer noggrant på E-plantas hemsida.

Tackar!

Åhgren
MRLINDELL
Hägg ger också en frisk vårdoft, man kan dock få för mycket av hägg men den är ganska trevlig om man har plats för den.
Sommartorparn
Har för mig att det finns förädlade varianter som inte blir så storväxta som den vanliga häggen. Blodhägg?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon