Full version: Gurkfråga igen...
AnkiHbg
Hej
Jag odlar slanggurka för 2:a året och har inte sett det jag såg idag i min kruka, det har bildats 100 tals små vita groddar, och när jag viker undan kanten på jorden så är det så många att det bildat en helt stel vit kant.
Men längre ner var det inte så mycket!

Är det någon som har sett detta eller vet vad det är så snälla svara, ska jag ta bort dom översta 10 cm och ersätta med ny jord??

Synd att slänga plantan när jag har en 4-5 nya små gurkor på gång.'

En fråga till är om min Halloweenpumpa-planta, den står ute i söder läge mot en vägg, och växer så det knakar, nu har där kommit 2 st stora gula blommor är det det bakom som sen ska bli pumpan, och pollinerar den sig själv där, och ska jag inte klippa toppen snart det kan väl ine komma hur många som helst på en stackars planta

Mvh Anki i Hbg
Tesa
Nu är jag intre riktigt säker på att jag förstod detta rätt men det som "comes to mind" för mig är att du kanske har vattnat med småslattar så att bara ytjorden blivit fuktig och att sugrötterna då sökt sig uppåt och att det var dom som var "groddarna".....en gissning iallafall.... rolleyes.gif smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Vet inte riktigt vad de där vita groddarna är, om de inte hör till gurkplantan borde man kunna ta bort dem och lägga dit lite ny jord, ser gurkan fin ut och producerar frukt så behöver man inte slänga den.

Pumpor behöver all näring den kan få, bladen samlar in en hel del näring så bladmassan behöver man inte minska ner (men man kan få rankan att grena sig mera ifall man klipper i toppen). Man kan dock behöva minska ner antalet frukter ifall man är ute efter att få stora pumpor. Pumpa är precis som gurkor, squash och meloner, de har skilda han och honblommor och honblommorna har en liten minipumpa bakom blomman. Insekterna pollinerar, man kan även hjälpa till genom att ta pollen från en hanblomma och placera i mitten på honblomman.

Man kan låta det bli fler än en frukt per planta ifall man vill, det brukar bli störst frukter dock om man inte har jättemånga frukter på varje planta man bör begränsa antalet till runt 1 frukt per ranka, då brukar man få ganska stora frukter. Plocka bort de små frukter du inte vill ha kvar.

Pumpor får rankor på ganska många meter den brukar växa ganska rejält i juli-augusti så dina pumpaplantor är troligtvis bara i startfasen när det gäller tillväxt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon