Full version: Skötsel av flikbok?
MrNorth
På min jakt på ett asiatiskt träd fann jag hos en platskola en jättefin flikbok (som faktiskt finns i Japan, hurra!!). Ville egentligen ha en japansk lönn, men det enda fina exemplaret de hade kostade 4000 :-. Man hade kampanj på japansk blodlönn för 198 men det var 4 taniga grenar och några blad.

Jag var som sagt ute efter ett ståndaktigt träd att ha som "bakgrund" till dammen och flikboken var jättefin!

Men hur skall jag nu sköta den för att få den där buskiga bonsai-liknande karaktären? Jag vill inte att den bara skjuter i höjden utan även lite på sidorna... Eventuellt skall jag komplettera min dammrabatt med en japansk röd fliklönn när jag hittar ett exemplar till ett vettigt pris smile.gif

Kan inget om skötsel av bok... sad.gif

MVH
Henrik
ps Kort på dammen kommer så fort det har slutat regnat... ds
Hannele
CITAT (MrNorth @ 09-07-2004, 18:10)
Ville egentligen ha en japansk lönn, men det enda fina exemplaret de hade kostade 4000 :-.
wacko.gif Du skrev väl en nolla för mycket...??

Fagus sylvatica 'Asplenifolia'
Grattis! Kul med spännnande träd.
Ta det lugnt, nyplanterat ska man aldrig beskära.
Nästa år ska du gå runt ditt lilla träd. Och så ett varv till.
Så knipsar man en gren här, en gren där, så det blir snyggt.

Låna boken Klippa buskar och häckar - Klot, topp och tekopp eller nån annan.
MrNorth
Nä den kostade faktiskt 4000 kr... fast den var jättefin och ståtlig, tydligen var den typ 10 år gammal. Fick fråga för först trodde jag inte mina ögon... de hade 4 st röda och gröna som var nästan lika fina och de kostade 1495 :- st.

MVH
Henrik
Hannele
blink.gif Såna träd vågar jag knappt titta på...
Jag har inte så bråttom, jag kan köpa små udda träd för en hundring.
Dessutom har små träd lättare att etablera sej.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon