carren
Vi håller på och målar huset och har just upptäckt att det verkar finnas ett getingbo under takpannorna på farstukvisten. Getingarna surra omkring och verkar irriterade när man är där och kliver vilket är obehagligt. Vi skulle gärna få död på getingarna innan vi målar vidare men hur gör man? Radar under takpannorna, gör det dem bara arga eller?
gammelnalle
CITAT (carren @ 09-07-2004, 19:51)
Vi håller på och målar huset och har just upptäckt att det verkar finnas ett getingbo under takpannorna på farstukvisten. Getingarna surra omkring och verkar irriterade när man är där och kliver vilket är obehagligt. Vi skulle gärna få död på getingarna innan vi målar vidare men hur gör man? Radar under takpannorna, gör det dem bara arga eller?

Kolla din hemförsäkring !!! Kanske har du sån tur att det ingår.
Jag fick betala 100:- för 2 besök av anticimex....

lycka till
TeliaNet
det finns turkos massa att fylla igen bon med, jag vet dock inte vad den heter.
Lulle
Jag fick bort getingarna på ett riktigt grymt sätt enligt mig (hatar att slå ihjäl kryp och annat smått). Hårspray.... andra gifter ville jag inte använda man vet ju inte vad katter och hundar får i sig då. Inte för att hårspray är något vettigt det heller men flyger något mera gör det inte och det har slutat att surra och man har sluppit besvären.
Annars som skrivet här innan är det ju Anticimex som gäller....
de är bra de med.

Ha det gott
och Lycka till

Susan
carren
CITAT (gammelnalle @ 09-07-2004, 19:54)
Kolla din hemförsäkring !!! Kanske har du sån tur att det ingår.
Jag fick betala 100:- för 2 besök av anticimex....

lycka till

Nämen! Måste genst kolla, det vore ju hi,la bra. Kan kanske vara så bra även på vår försäkring för i vintras fick vi hem en "terminator" som tog kål på en urkans otäck kloakråtta-helt gratis.
zaaritha
Har ni barn ni är rädda ska bli stungna? Getingar gör faktiskt nytta i trädgården!
Och--de sticker bara om de blir "trängda", man behöver inte vifta o slå efter dem.
Att de surrar intill er, ´är att de är nyfikna, de luktar på er.
amaira
Ja, getingar äter bladlöss! De behöver protein till sina larver.
Och de är "nyfikna", vilket väl inte hjälper om man tycker det är obehagligt...

Men om ni ska måla om, och kommer för nära deras bo ... då får ni inte kul...

Kan ni på något vis ta bort deras bo, så blir det lugnt efter ett par dagar. Lättare sagt än gjort, va... Under takpannorna sitter det väl fast ordentligt, och hänger inte bara fritt, med en "hållhake" högst upp.

Jag brukar klä på mig ordentligt, heltäckt, ha en lååååång stör, peta loss boet, och SPRINGA, snabbt in och stänga dörren efter mig.

Hoppas ni finner något bra sätt, och lycka till.

/amaira.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon