Mollgan
09-07-2004, 21:52
Min sambo vill ha röda klängrosor på sidorna om farstutrappan, jag vill överraska henne med dem. Kan någon ge förslag på en bra, tålig, lättskött och gärna doftande sort, som tål att bli skött av en novis?
Tack på förhand!
Mollgan
Det finns inte så många rent röda klängrosor, konstigt nog.
Flammentanz är väl det självklara svaret. Den är frisk, billig, härdig och absolut praktfull när den blommar, men remonterar inte. Har ganska svag doft också. Blommorna är jättevackra, blodröda, nästan ädelrostyp.
Blaze är sharlakansröd, och remonterar, men inte heller denna har mycket till doft.
American Pillar har enkla, röda blommor med ljus mitt, mera vildrostyp, doftar som fruktte. Jag tror inte den heller remonterar.
På Rosfesten i Göteborg såg jag även en som hette Chevy Chase, ganska små röda blommor men rikblommig. Vet inte mycket om denna tyvärr. Att döma av typen remonterar den inte.
Det finns också en som heter Coral Dawn, men den är mer korallrosa. Annars fin, liknar New Dawn i bladverk och blomform, och remonterar.
kerstin z5-6
10-07-2004, 09:59
Jazz är också sammetsröd -men vilken zon ?
MRLINDELL
10-07-2004, 10:09
Jag skulle välja 'Santana' före 'Flammentanz' i det fallet. Jag har själv bara Flammentanz men Santana blommar längre, ända till första frosten och doftar mera. Skulle tro att den är moståndskraftigare också även om den inte är lika härdig.
Santana zon 4, Flammentanz zon 6.
Mollgan
10-07-2004, 18:27
Förlåt, jag tänkte mig inte för, vi bor i zon 4. Stort tack för alla svar, nu vet jag lite mera när jag ska till handelsträdgården! En arbetskamrat nämnde också Santana, de har den hemma och den lever och trivs här, så det kanske blir ett par sådana.
Tack!
Mollgan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.