Full version: bordsskiva i betong
LinaFina
Hade iår tänkt ta steget längre i betongens underbara värld, gå vidare från betongblad, betongblommor, betongfågelbad, betongklot, betongfat osv till att fixa till en snygg bordsskiva till mitt nyinhandlade symaskinsunderrede (för att sedan ha i trädgården). Denna skiva ska alltså gjutas i betong o bli cirka 4-5 cm tjock. Har någon tips på vad för form som bör användas och om det behövs armering ? Helt enkelt har någon prövat på detta tidigare med bra reusltat?

Ha det bra och efter regn kommer förhoppningsvis SOL!
gammelnalle
TUNGT
om du skall ha 5 cm tjockt...

har aldrig gjort något dylikt (SY-LIKT)
men torde inte vara någon skillnad mot en stor betongplatta.
För att minska densiteten skulle du kunna gjuta in leca stenar.

Personligen skulle jag MINSKA tjockleken och istället lägga någon form av armering. Ett hönsnät tror jag skulle kunna funka här.

Den sida som skall vara uppåt bör putsas med en stålspackel.
Kjellepelle
Hej, använd en s.k byggplywood att gjuta mot. Den har en pvc-beläggning som ger en blank yta. Använd vanligt armeringsnät som armering, hönsnät är för mjukt, motverkar sprickor men tar inte upp moment/nedböjning. Betongen köper Du i påse på t.ex COOP, jättebra betong. Om Du vill ha färgad betong så är det bara grönt pigment som går ihop med gråbetong, finns att köpa i färghandeln. Gjorde en 3 meter lång diskbänk i gråbetong en gång med urtag för 2 hoar. Den behandlades med linolja på överytan, jättesnyggt. Lycka till.

/Kjellepelle
gammelnalle
Givetvis har Kjellepelle rätt, om det är så att "uthänget" är stort måste det till riktigt armeringsjärn. Jag tänkte mig dock att symaskinsbordet skulle bli ung som ett ordinarie symaskinsbord.
MEN det vet jag ju inget om. Bra påpekande !!!
Och att man kunde behandla betong med linolja var nytt för mig. Men jag har "bara" använt cement/betong till grunder samt till några plattor. Kul att man kan få nya ideer genom ett sådant här forum....

Du har inga bilder Kjellepelle ?
LinaFina
Tack för hjälpen! Ska ta tag i detta projekt i raskt takt!
Zanna
CITAT (Kjellepelle @ 10-07-2004, 01:32)
Hej, använd en s.k byggplywood att gjuta mot. Den har en pvc-beläggning som ger en blank yta. Använd vanligt armeringsnät som armering, hönsnät är för mjukt, motverkar sprickor men tar inte upp moment/nedböjning. Betongen köper Du i påse på t.ex COOP, jättebra betong. Om Du vill ha färgad betong så är det bara grönt pigment som går ihop med gråbetong, finns att köpa i färghandeln. Gjorde en 3 meter lång diskbänk i gråbetong en gång med urtag för 2 hoar. Den behandlades med linolja på överytan, jättesnyggt. Lycka till.

/Kjellepelle

Jag kollade i ditt album och du hade flera snygga krukor i betong. Har du gjort dem själv? Bilden på margueriterna i kärl såg ut att ha blå betong innanför plåten men du skriver att det bara är grönt pigment som går att använda i betong. Det kanske inte är betong?

Sen hade du en kruka som ser ut att hänga på ett träräcke, hur fäster man krokar/fästanordning på betongsaker?

Jag skulle också gärna vilja se din diskbänk i betong, låter spännande.
KURT
Diskho att använda utomhus passar mycket bra i betong. Också bänkar blir bra i betong, då kan man verkligen utnyttja betongens alla egenskaper och tex göra svängda (halvrunda ) bänkar. Bara man kan bygga en stabil form så går det ju alltid att gjuta vilken form som hellst. Vill man inte ha alltför skarpa kanter så kan man "mjuka" av dem redan i formen tex med spackel.
cala98
Vilka häftiga krukor,KjellePelle! Fågelbadet var bäst! laugh.gif
CHellberg
Kolla in på kanal 5:s hemsida, programmet Roomservice gjorde just en sådan här bordsskiva. Där finns det nog en hel del tips och råd.

lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon