Full version: HUGGORMAR!
solberga
Jag har massor hemma och det är ju så obehagligt när man har barn.
Kan katter ta huggissar eller flyr de ?
Vi håller all vegetation kort för att de inte ska trivas, varken ormarna eller fästingäcklena mad.gif
Är det nån som har något insidertips så bockar och bugar jag...
Rädda min sommar wub.gif
råse-marie
Usch jag förstår dig ! sad.gif
Om det finns myror så sägs det att det ska vara sämre med orm ....kanske försöka få en myrstack att trivas rolleyes.gif
Hoppas det lyckas!
Annars är det väl bara att försöka att göra fällor och försöka fånga dom sen transportera dom till ett annat LÄN........ tongue.gif
gammelnalle
Med HEMMA så hoppas jag du inte menar INNE ?? biggrin.gif

Kombinationen Huggormar och Barn är ingen HIT precis.

VET du att det är Huggorm??? Kan ju vara snok också !!!

OBS att du inte får döda den!!! Den är fridlyst. Jag kan berätta hur jag gjorde när vå dotter var riktigt liten och det kom någon huggorm:

Jag gjorde en klyka av en buske , ungefär som en gaffel med 2 "gafflar". Iförd gummistövlar och tjocka arbetshandskar försökte jag att komma så pass nära att jag kunde få klykan över huvudet på ormen och hålla fast den tills jag greppat den i svansen. Därefter la jag den i en 30l (hög) plasttunna och tog den med i bilen ca 2km bort.....
MEN oftast hann jag inte... ormen hörde när jag kom och ringlade undan.

Huggormar är nyttodjur !!

BLIR MAN BITEN BÖR MAN UPPSÖKA SJUKHUS

När vår dotter blev lite äldre lärde vi henne istället att se sig för och njuta av att se på ormarnas beteende.

här har du en länk:
http://www.algonet.se/~larjan/snake.htm#huggorm

hittade en länk till om OM MAN BLIR ORMBITEN (ja att ormen biter en,,, inte intresserad... wink.gif )
http://www.algonet.se/~larjan/bett.htm

PS Min dotter HAR blivit biten av huggorm!!!! Men är lika orädd idag. DS
adrian
hittar du igelkottar kdnappa dem och ge dem ett nytt hem hos dig, de blir snabbt tama och TAR ormarna...

Ett trevligt naturligt sätt att bekämpa ormarna... smile.gif

Igelkottarna får sen ungar som är jättesöta och man kan följa deras uppväxt...
andersen
Igelkottar är fridlysta och får ej flyttas.
gammelnalle
CITAT (adrian @ 10-07-2004, 08:30)
hittar du igelkottar kdnappa dem och ge dem ett nytt hem hos dig, de blir snabbt tama och TAR ormarna...

Ett trevligt naturligt sätt att bekämpa ormarna... smile.gif

Igelkottarna får sen ungar som är jättesöta och man kan följa deras uppväxt...

Hmmm .........

http://www.snf.se/verksamhet/djur-natur/me...fragor-svar.cfm

Fråga: Om man hittar en igelkott får man då ta med sig den hem?
Svar: Igelkott är en fridlyst art sedan den 1 april 1972. Det innebär också att man inte får flytta igelkottar från en plats till en annan. För att ta hand om skadade igelkottar måste man ha tillstånd. Det har bl a Skansen och Katastrofhjälp för Fåglar och Vilt som tar emot igelkottar för senare utplantering till lämpliga platser.

wacko.gif blink.gif wink.gif och vi vill väl INTE UPPMANA till lagbrott....
sleep.gif sleep.gif sleep.gif smile.gif
TeliaNet
det finns inte så många huggormar i vårt land numera, jag tror jag sett en överkörd för några år sedan, alltså inget att oroa sig för.
amaira
CITAT
VET du att det är Huggorm??? Kan ju vara snok också !!!
- - -
...försökte jag att komma så pass nära att jag kunde få klykan över huvudet på ormen och hålla fast den tills jag greppat den i svansen

Ett bra sätt att skilja snok från huggorm är just detta, att en huggorm inte kan "ta sig upp" på den hand som håller den, men det kan snoken göra.

tongue.gif (faktiskt sant)

Förlåt solberga, det var inte vad du behövde få höra förstår jag...
sorry, men jag har inget bra råd.

/amaira
yla
om du o dina barn vill slippa se ormarna så e de bara att klampa på
ormen känner vibrationerna o vill för allt i världen inte vara i närheten av den som stampar så i jorden
så se till o klampa runt ordentligt så ofta du kommer åt då barnen o du e på tomten
likadant då du promenerar i naturen bland ris o sånt
klampa me fötterna ,så slipper du se dom

jag smyger för jag VILL se dom rolleyes.gif
men mamma o pappa lärde oss detta då vi va små för då va det gott om orm o vi gick ju alltid barfota o for omkring överallt
Zanna
Det finns en växt som sägs skrämma bort (hugg)ormar, jag kommer inte ihåg vad den heter men ska kolla upp och återkommer.

Ett par bekanta bor på en tomt där det var mycket huggormar förra sommaren. I våras fick de flera plantor av den sorten som jag nämnde ovan och planterade växten runt tomten. I år har de inte sett någon huggorm på tomten - än. Om det beror på växterna eller är en slump eller beror på något annat vet vi ju inte. Det är i varje fall mycket huggormar i år enligt tidningarna.
Något som jag läst att det också kan hjälpa mot ormar är en vindsnurra, antar att det i så fall är vibrationerna som ormar inte tycker om.
*Laika*
En polare till mig påstår att huggormar exploderar av snus, stämmer det? Han påstår att dom hade satt snus längst fram på en pinne, som dom retade ormen med. Den hade blitt så förbannad att den högg, sen exploderade den. Kan det vara sant? mvh.Laika
renate
Det tror jag inte på,jag tycker inte om sånt otyg,det är djurplågeri mad.gif
Gossen Ruda
För att få bort ormarna är nog lättast att svälta ut dom, dvs se till att möss och sork har så liten population som möjligt. Katter är nog ingen bra idé i sammanhanget. Risken finns nog att katten drar det kortaste strået vid ett möte. Att fånga och flytta ormar är ingen konst för mig, jag har kvar fjärilshåven. Funkar alldeles utmärkt. Observera att man får döda en huggorm på tomten om ingen annan möjlighet finns.

Att skilja på snok och huggorm är inte så svårt om det inte är frågan om helsvarta exemplar som finns på vissa ställen. Är man osäker är det det bara att stirra dom i ögonen. Snoken har en rund pupill medans huggormen har en lodrät springa.

Däremot är det lite svårare att skilja på en huggorm och en hasselsnok på teckningen, vilket tyvärr har drabbat hasselsnoken. Tror att pupillerna skiljer sig där också men är inte säker.
gammelnalle
CITAT (Gossen Ruda @ 10-07-2004, 13:22)
Observera att man får döda en huggorm på tomten om ingen annan möjlighet finns.

Att skilja på snok och huggorm är inte så svårt om det inte är frågan om helsvarta exemplar som finns på vissa ställen. Är man osäker är det det bara att stirra dom i ögonen. Snoken har en rund pupill medans huggormen har en lodrät springa.

Däremot är det lite svårare att skilja på en huggorm och en hasselsnok på teckningen, vilket tyvärr har drabbat hasselsnoken. Tror att pupillerna skiljer sig där också men är inte säker.

CITAT
Observera att man får döda en huggorm på tomten om ingen annan möjlighet finns.

ÄR DU 100% säker på detta???? Har du någon länk du kan visa oss till.

Vem avgör isåfall vad som menas med "när ingen annan möjlighet finns".

Och personer som är rädd för huggormar.... de tar nog knappast och tittar ormen i ögonen ... snarare tar dom till schappe´n.......... innan de VET vad det är. smile.gif smile.gif smile.gif

oldwolfies råd gäller . Ormarna är betydligt räddare för oss än vad vi är eller behöver vara för dem.

För oss andra som tycker om ormar.... ja...

Jag har för många i min bekantskapskrets som har "reptil-fobier" för att rycka på axlarna eller skratta åt deras rädsla.
andersen
Posse, Gossen ruda har rätt man får döda en huggorm på tomten om det inte finns någon annan lösning, vad det nu betyder, för det gör det väll jämt det är väll bara att flytta på den!

http://www.naturvardsverket.se/index.php3?...mar/ormfrid.htm
gammelnalle
CITAT (andersen @ 10-07-2004, 14:28)
Posse, Gossen ruda har rätt man får döda en huggorm på tomten om det inte finns någon annan lösning, vad det nu betyder, för det gör det väll jämt det är väll bara att flytta på den!

http://www.naturvardsverket.se/index.php3?...mar/ormfrid.htm

BRA LÄNK!!! Tack för den!! och tack för snabbt svar!!!
adrian
man kan ju tolka lagen lite som man vill... smile.gif

Vem har INTE brutit mot lagen?
(räck upp en hand...)

Jag ser ingen i alla fall... biggrin.gif

Om nu alla följer lagen och då tycker att den är SÅÅÅÅÅ bra....

Varför ser då vår värld ut som den gör?

Varför försvinner så många djur och växtarter från vår jord varje dag?

Lagen går att kringgå på alla möjliga sätt...

Men vad JAG menade är:

I ett bostadsområde som jag växte upp i där misshandlade de flesta barn samt ungdomar faktiskt igelkottarna...

Och jag bryr mig inte om lagen då jag tydligen brutit mot den, för jag gjorde igelkotten en stor tjänst...

Den fick komma till ett ställe utan biltrfik och människor som sparkade och (pinkade) på den...

På landet fick den en kull på flera stycken ungar och trivdes som jag kunde förstå det mycket bättre...

Men lagen kanske sa:
Han ska bo kvar i sitt betonggetto...
Sen om han blir misshandlad så kan han ju anmäla gärningsmännen, för de begår ju ett lagbrott... wink.gif

Funkar lagen bra på det här sättet...?

Näe...

Kan man rädda ett djur eller en växt genom att flytta den så skulle jag göra det för livet är bra mycket viktigare en en paragraf i en bok...

(jag talar för mig själv nu och detta gällde detta speciella fall...)
Blomstertanten
*Räcker upp handen*
laugh.gif
Nä allvarligt talat så har nog även jag brutit mot någon lag !
Och i ditt fall Adrian tycker jag nog att du gjorde alldeles rätt !
Ibland är det nödvändigt med civil olydnad !
Zanna
CITAT (Zanna @ 10-07-2004, 11:44)
Det finns en växt som sägs skrämma bort (hugg)ormar, jag kommer inte ihåg vad den heter men ska kolla upp och återkommer.

Ett par bekanta bor på en tomt där det var mycket huggormar förra sommaren. I våras fick de flera plantor av den sorten som jag nämnde ovan och planterade växten runt tomten. I år har de inte sett någon huggorm på tomten - än. Om det beror på växterna eller är en slump eller beror på något annat vet vi ju inte. Det är i varje fall mycket huggormar i år enligt tidningarna.
Något som jag läst att det också kan hjälpa mot ormar är en vindsnurra, antar att det i så fall är vibrationerna som ormar inte tycker om.

Nu kom jag på vad växten heter - libbsticka. Kanske värt att prova?
jerpan
Jag skulle tveklöst döda en huggorm om den var på min tomt. Pga min dotter och allergier som gör att jag inte vet hur vi skulle reagera på ett bett. Man kan faktist dö av ett bett om man är överkänslig.
solberga
CITAT (TeliaNet @ 10-07-2004, 09:47)
det finns inte så många huggormar i vårt land numera, jag tror jag sett en överkörd för några år sedan, alltså inget att oroa sig för.

Jag vet inte var du bor men här tycks vi fått alla här mad.gif
solberga
CITAT (jerpan @ 11-07-2004, 04:12)
Jag skulle tveklöst döda en huggorm om den var på min tomt. Pga min dotter och allergier som gör att jag inte vet hur vi skulle reagera på ett bett. Man kan faktist dö av ett bett om man är överkänslig.

Jag håller med dig !! Står det mellan barnen och ormarna så är ju valet klart.
Vistt piper de iväg om de blir skrämda men när de ligger och solar så blir de ju så sega av sig.
Jag har ju lärt barnen vilka ställen de brukar ligga på och min pojke vet att ser han en så får han bara titta på håll och tala om för oss vuxna att det finns en där. rolleyes.gif
solberga
CITAT (Blomstertanten @ 10-07-2004, 18:31)
*Räcker upp handen*
laugh.gif
Nä allvarligt talat så har nog även jag brutit mot någon lag !
Och i ditt fall Adrian tycker jag nog att du gjorde alldeles rätt !
Ibland är det nödvändigt med civil olydnad !

Instämmer med föregående talare smile.gif
netaave
CITAT (jerpan @ 11-07-2004, 04:12)

Samma här, jag har en dotter som inte producerar cortison, så jag skulle också tveklöst döda ormen och ta mitt straff.

Vi har sett orm då och då där vi bor på sommaren, så jag tackar för tipset om libbsticka, det är ju dessutom en utomordentlig krydda till grytor m.m. Användes förr som "buljong"
Gossen Ruda
Betvivlar högeligen att någon skulle straffas. Det är inte alla som klarar av att flytta en huggorm och det lönar sig knappast att ringa polisen exempelvis. Det är nog därför det är tillåtet att döda ormar på tomten. Barn är faktiskt viktigare. Förbudet gäller framför allt när man möter en orm ute i naturen, vissa skall döda allt dom ser.

För många år när jag var en liten gosse sen fanns det en stor vacker huggorm som höll till en bit från sommarstugan. Varje gång vi skulle ut i skogen och promenera gjorde vi en omväg för att titta på ormen som oftast låg och solade på samma plats. Den hade fått ett namn också, kommer inte ihåg vilket, som var ett pojknamn men tyvärr var ormen en hona, brun. Det kvittade faktiskt.

Den fanns där ända tills en farbror var på tillfälligt besök med sin fnoskiga fru och några ungar. Dom slog ihjäl den för "Den kunde ju bita Kjell". En av ungarna alltså. Fattar inte logiken eftersom dom var på besök kanske vartannat år. Händelsen förpestade samvaron några år.

Staffet kom senare, han dog av en stroke tillsammans med prostatacancer, hon fick Alzheimers. Eller var jag för stygg nu?
adrian
Näe... tongue.gif

Man ska ju inte döda annat än i nödfall...

De behövde ju inte kliva rakt in i hemmet där huggo bodde.. wink.gif

Så lång det går bör man försöka rädda djur och växter... wub.gif
yla
CITAT (adrian @ 11-07-2004, 21:17)
Näe... tongue.gif

Man ska ju inte döda annat än i nödfall...

De behövde ju inte kliva rakt in i hemmet där huggo bodde.. wink.gif

Så lång det går bör man försöka rädda djur och växter... wub.gif

håller me dej till fullo
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon