Hej! Är ny i forumet och relativt ny som innehavare av en liten trädgård. Är det någon som vet hur det förhåller sig med häckar och grannar? Kan jag plantera vilken sorts häck jag vill, eller måste jag vara överens med grannen? Kan jag bygga staket eller plank utan överenskommelse? Låter visst som om jag vore en riktig enstörig kuf... men drömmen är någon slags engelsk bakgård med totalt insynsskydd från omvärlden - en privat oas att vila i, samt att skydda mina växter från fotbollar!

Tacksam för alla tips jag kan få!!!
Åsa, mälardalen zon 2
10-07-2004, 09:54
Det finns oftast inga regler när det gäller växter. När det gäller staket och plank finns det regler och för vissa höjder kan man behöva bygglov.
Oavsett vad du väljer så är det bra om du är överrens med grannen, grannfejder startar ofta med just denna typ av saker.
annaridell
10-07-2004, 15:52
Det är alltid bra att prata med sina grannar. Om du berättar vad du hade tänkt med allt i hopa så förstår de kanske. Nån kanske till och med kommer på att de nya skulle passa dem också....
Kanske är det tom så att du och grannen tycker likadant, kanske kan ni dela på kostnaden och sätta häcken mitt i tomtgränsen och sköta varsin sida. Är det så att grannen inte tycker som du så kan du ju fortfarande sätta din häck men då får du sätta den så långt in på din egen sida så att du kan sköta den runtom utan att gå in på grannens tomt
Hallå! Även jag är relativt nybliven trädgårdsägare och har blivit totalt biten!
Angående häcken så finns det ju ett par alternativ. Du och grannen kan plantera en gemensam häck och dela på arbete, kostnader och skötsel. Om grannen inte är intresserad av någon häck så kan du sätta en på din tomt men då en bit in så att du kommer åt att sköta den utan att trampa in på grannens revir. Ingen kan bestämma vad du planterar på din tomt.
Jag håller dock med de andra om att det kan vara bra att försöka tala med grannen först, särskilt om en högre häck/plank kommer att inkräkta på grannens tillgång till sol. Om det tex är så att ni sätter häcken längs er egen södra tomtgräns så innebär det att ni får en gosig söder"vägg" av grönska där ni kan odla och sitta och sola. Grannen får däremot en ny norrsida med i princip konstant skugga på sin sida häcken. Det betyder alltså rätt stora förändringar för odlingsbetingelser och soltimmar just längs avgränsningen för hans del. Om det är väldigt små tomter ni har så kan det kanske vara impopulärt att plantera något väldigt högvuxet på "fel" sida av tomten. På sin egen kan man ju förstås skapa så djup skugga man tycker!
När det gäller plank och bygglov och liknand eså har jag rätt dålig koll men jag har någonstans i bakhuvudet att 4 meter in på tomten får man sätta upp ett högst 1,80 meter högt plank utan bygglov och utan att tillfråga grannarna. Gäller det ett plank precis på gränsen så tror jag att grannarna ska få säga sitt först. Du kan ju testa att ställa frågan inne på "Trädgårdsbygge".
Lycka till, det låter mysigt med en engelskinspirerad trädgård!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.