Full version: Druva i kruka
sirugo
Kan man ha en vinranka i kruka (i växthus) och hur stor kruka måste man i så fall ha?
Någon speciell sort som är att föredra?
sirugo
Hej, igen.

Inget svar. blink.gif
Var frågan stenkorkad eller är det ingen som vet?
Jag vill verkligen veta!
Åsa, mälardalen zon 2
Krukstorlek bör nog vara runt 50-100 liter, vinrankor är stora växter.

För sortförslag bör du nog uppge lite mer information:
Vilken växtzon?
Är det ett uppvärmt växthus eller är det ett kallväxthus?
fiffigafrun
Nja, är nog bättre för övervintringen om du kan gräva ner den i backen istället. Men det beror ju på vilken zon du har och om växthuset är uppvärmt m m.

I mitt kallväxthus har jag planterat en Zilga (härdig till -35 tydligen) i en djupgrävd grop i "golvet". Tänkte täcka över den m löv eller nåt för att snön isolerar ju inte i växthuset. Har också för mig att härdigheten är det sämre med de första 3 åren. Zilga gillar lite sur jord också.
sirugo
Jag har en del av v.huset som är vinteruppvärmd, 8-10 grader varmt när det är som kallast.
Marie
Jag har en druva i kruka i en 15-liters kruka. Menkrukstorlek beror ju lite på hur man beskär dem, hur stor man låter själva växten ovan jord bli. Jag såg en gång en riktigt riktigt gammal och knotig vinstock i kruka, ca 20 liters, den mådde bara prima i den till synes ganska lilla krukan. Bra dränering och bra jord krävs förstås. Och ganska hård beskärning.
almösund
Har idag snackat med en kille som har ägt handelsträdgård i halva sitt liv och vet en hel del om växter .....
Jag ville ha råd med inredning av mitt nya växthus som nu börjar bli klart och så frågade jag om vinranka som jag också vill ha. Och han berättade en historia (som kanske är sant): Man grävde på Themsens strand och stötte på hemska rötter som de inte förstod var de kom ifrån. De "tog prov" på rötterna och konstaterade att det var en vinranka..... och att det fanns en flera hundra år gammal vinstock på andra sidan Themsen, så rötterna hade vuxit under! floden från den ena stranden till den andra! Så jag tror inte att kruka är ett bra val. Han t.o.m avrådde från att ha en bädd alldels intill druvan ... med mindre än att man grävde ner en plåt som avskärmade vindruvsrankan från bädden!!
Ingrid på Västkusten
Hahahaha - jag vet en superodlare här på västkusten som odlar STORA druvplantor i typ en papperskorg, det går superbra förutsatt att vattningen fungerar! Sedan är ju inte det i den delen av växthuset som kommer under 'nollan' biggrin.gif
om det kommer under noll är det minst 50 l kruka som gäller och ordentligt isolerad på alla ledder med frigolit, allt beroende på vart i landet Du bor.

Hälsar ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon