Full version: Efterlysning
Gull-Britt
Är det någon här i forumet som har/säljer eller vet var man kan få tag i den vilda formen av Gladiolus. Skulle bli väldigt glad om någon kunne hjälpa mig.
Hälsningar
Gull-Britt i Larvik, Norge :wub:
Viveka
Jag har den, men bara ett fåtal plantor, uppdragna från frö som jag tog I Grekland för åratal sen. Den blommar i år för andra gången, och jag tänkte ta frö från den i höst. Den tycks vara härdig, eftersom den övervintrat i kruka utan några åtgärder i många år nu.

Om du inte får några bättre svar, och om du nöjer dig med frö, kan jag dela med mig, men eftersom jag bara har 4 - 5 stycken själv vill jag inte gärna släppa några knölar, åtminstone inte ännu.
kerstin z5-6
De finns även hos Verberge -vet inte vilken sort du önskar men titta under Gladiolus -small flowering
Verberge
Gull-Britt
Hej Viveka!
Jag skulle bli MYCKET glad om du vill dela med dig några frön til hösten. Tycker de är underbart vackra. Min adress är: Gull-Britt Stene, Torstvedtåsen 22, N-3271 Larvik, Norge. Jag skall naturligtvis betala dig för fröna och porto. Kanske har jag något du kan vara interesserad av.???
Hälsningar från en glad Gull-Britt
Gull-Britt
Hej Kerstin!
Var inne och tittade på Verberge, men kunne bara se trädgårdsvarianter - inte de vilda. Men tack för en bra länk!
Hälsningar Gull-Britt
Fenja
Gull-Britt! Vad heter den vilda formen, eller om det är flera?
Mvh
Fenja
kerstin z5-6
Synd -de brukar i alla fall ha Gladiolus communis byzantinus , men den kanske inte kommer in förrän till vårens katalog
Viveka
Gladiolus byzantinus är det jag har, jag tog fröna ovanför Apollontemplet i Delphi, så det är en riktig Gudablomma.

Inte behöver du betala mig något för fröna, bara det blir några ska jag nog skicka. Men var beredd på att det tar många år innan det blir blombara knölar av dem, så kanske du ändå ska kolla Kerstins Verberge-adress till våren, om de nu har knölar istället.

Min e-mail adress är viveka.ramstedt@tele2.se
Lars-Olof Arvids
När jag var på Rångedala plantskola i Västergötland för några veckor sedan köpte jag en Gladiolus illyricus, och på en växtmarknad med Trädgårdsamatörerna köpte jag en Gladiolus imbricatus i våras. Jag har satt dem i varsin såyta i min äng eftersom de enligt säljarna fungerar bra att förvilda. Några frön har jag inte sett än (och inte mycket blommor heller) men det kanske kommer nästa år.

Olle
Fenja
Rångedala Plantskola har postorder försäljning!
Mvh
Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Fenja @ 13-07-2004, 16:35)
Rångedala Plantskola har postorder försäljning!
Mvh
Fenja

Tyvärr slutade Rångedala med postorderförsäljning för flera månader sedan.
Fenja
biggrin.gif laugh.gif Jag bor någon mil i från den!!!
rolleyes.gif
Fenja
Gull-Britt
Tack för alla tips. Skall se i Verberges katalog till våren. Jag vet faktiskt inte vad den vilda sorten heter som jag har sett här i Norge. Bara att den är blåviolett i färgen - stämmer det med den du har Viveka? Annars har jag några namn på vilda Gladiolus som stammar från Sydafrika, f.ex. G. gracilis, G. caeruleus og G. cariantus.

Annars hörs det ju spännande ut med Gladiolus från Apollotempet i Grekland. Så om jag inte får tag i några knölar, så får jag prova å ha tålamod att vänta på att frösådd skall gi mig vackra blommor så småningom.
Hälsningar
Gull-Britt
Lars-Olof Arvids
Nu har min Gladiolus imbricatus kommit med ett par fina blomstjälkar! Då finns det hopp om att det blir frön så småningom, även om jag inte kan lova något än.

Olle
Gull-Britt
Det hörs bra ut Olle. Jag hoppas naturligtvis. Hoppas du får mycket glädje av blommorna. De är ju såååååååå vackra!
Gull-Britt :P
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon