Anna Maria
10-07-2004, 11:27
Mina två squashplantor är så ynkligt små. Det har blivit några blommor men jag ser inga frukter alls. Nog borde väl insekter kunna pollinera, eller ska jag hjälpa till? Det är nu andra året det inte blir någon squash för mig, vad kan jag göra för fel? Jag har lyckats förr. De sitter på bra, soliga ställen i god jord. Möjligen har det varit lite skymt på sista tiden av en massa kamomillplantor, men dem har jag skördat och tagit bort nu.
TeliaNet
10-07-2004, 11:44
de behövre ljus för fruktsättning och denna sommaren har först varit torr och sen i härdigt regnande, och solen har man nästan aldrig sett på sista tiden. men du bör prova att pollinera dem manuellt då flygfäna inte har gjort det.
lycka till!
Åsa, mälardalen zon 2
10-07-2004, 13:09
Små squashplantor både förra året och nuvarande året tyder på att de troligtvis inte alls har fått den mängd näring som squash kräver. Gräv ner rejält med kogödsel på våren innan plantering, ge sedan regelbundna gödselvattningar under hela odlingssäsongen så ska du se att odlingen av squash blir bättre. squash är ungefär lika hungriga som pumpor som gärna växer direkt på gödselstackar.
Squashodling för folk som inte vill rensa ogräs (+marken blir varmare vilket squash gillar)
netaave
10-07-2004, 23:28
Jag sätter alltid mina squash direkt i komposten, läste det tipset i en trädgårdstidning för många år sedan och har gjort så sen dess.
De håller komposten fuktig och eftersom de kräver mycket näring är det perfekt att ha dom där.
Har alltid stora kraftiga plantor med mycket frukt, i år är blomningen något senare så vi har inte skördat än men jag får åtskilliga på varje planta, brukar sätta 2-3 st. Skördar långt in i december, lägger fiberduk över på slutet.
Åsa, mälardalen zon 2
11-07-2004, 09:26
Japp komposten är ett bra ställe att odla squash i. Hurpass näringsrik komposten är beror dock på vad man slänger i den, har man en ren trädgårdskompost så är inte den speciellt näringsrik, hushållskompost däremot är väldigt näringsrik. Jag brukar blanda trädgårdskompost och hushållskompost i en hög för att eftermogna, över denna slänger jag en marktäckväv med hål i som jag planterar rankande squash och pumpor i.
netaave
11-07-2004, 14:24
Jag har en ren trädgårdskompost, men där jag också slänger den gamla jorden när jag planterar om blommorna inne.
Vi använder en av våra komposter till att odla squash i. För närvararande så växer det så det knakar så att säga. Så jag förmodar att komposten är ok som odlingsmedia.
Vad jag möjligtvis är rädd för är att bladmassan är för stor av alla plantor för den täcker i stort sett hela komposten. Fram tills nu finns bara några små ämnen av vad jag kan se.
Skall jag låta bladen vara kvar eller skall jag rensa upp så att det kommer mer sol/ljus ner på blomorna???
Åsa, mälardalen zon 2
23-07-2004, 19:01
Det brukar inte behövas ljus till blommorna så man brukar inte behöva ta bort blad. Det man kan behöva göra ifall det är lika ont om pollinerande insekter som jag verkar ha för tillfället, är att handpollinera växterna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.