Full version: potatis
peter
Hej, jag jag tidigare odlat majrovor med ett ganska gott resultat, trots att jorden var ganska mager. Men jag funderar på att sätta egna potatisar i år, vilket inte har blivit av tidigare.
Vill spara min bättre matjord till mer krävande grönsaker och undrar om någon kan ge ett tips på en potatis som klarar sig bra i en magrare jord, gärna äldre sorteter som är lagringsbeständiga eftersom jag har en jordkällare.
samt gärna förslag på tidig och sen sort..... smile.gif
Betty
CITAT (peter @ 04-02-2003, 11:41)
Vill spara min bättre matjord till mer krävande grönsaker och undrar om någon kan ge ett tips på en potatis som klarar sig bra i en magrare jord,

Varför inte gödsla/förbättra den magra jorden så att den blir lämpligare att sätta potatis i ?
ulf ryberg
Hej!
Att jorden är mager gör inget, det går ju att åtgärda på sikt med tillsats av kompost och annat organiskt material. Jag tycker om att odla potatis och odlar både äldre och nyare sorter. Huvudsaken är att den är god, frisk och ger bra avkastning utan tillsats av konstgödsel och bekämpningsmedel.
Gul mandel är det självklara valet för en mager men lucker jord i Norrland. Smakar gott och är energisnål (koktid ca 10 min). Kokar den längre så formligen exploderar den och ger då ett mycket gott mos med tillsats av lite kryddor och smör. Men jag antar att du inte bor i Norrland. Jag skulle föreslå Matilda som är en mycket god sort (lite söt i smaken), motståndskraftig och lagringsduglig och sätter medestora knölar ganska djupt i lucker jord. En favorit bland dom gamla sorterna är Röda Krokar som ger en ganska bra skörd om den får mycket kompost. Men framför allt så har den en mycket god smak. Rosamunda är inte fel heller som bakpotatissort. Dela knölarna så att du har en eller ett par groddar på knölarna så får du några riktigt stora knölar per planta.
Cilla
Jag är en glad slarvodlare av potatis. Har sällan ett seriöst anlagt potatisområde eftersom jag inte tycker jag har plats för det, men stoppar gladeligen ned sättpotatis och gammal kylskåpspotatis i lövkomposterna. Under sommaren glömmer jag bort dem, men på hösten gräver jag om och blir helglad över de små och halvstora goda knölar som skapats utan minsta jobb. Tur har jag haft, för inte en sjukdom har jag någonsin fått på dem och inte brukar de bli gröna heller.

När jag då och då vill ha riktig sättpotatis är problemet att jag hellre vill ha fyra, fem av varje sort, men de som finns att köpa är ju i stora säckar med minst 50 potäter av samma sort.

Hur gör ni andra för att få variation?
Åsa, mälardalen zon 2
Det kan gå att odla potatis ett tag i mager jord men någongång måste man tillföra näring ifall man vill ha en hyfsad skörd, vill man inte ta jobbet med att släpa ut kompost, gödsel eller liknande kan man tillföra jorden näring genom att odla gröngödslingsgrödor något år som sedan grävs ner. Eller så odlar man grönsaker som kan fixera luftkväve ex. ärtor och bönor som efter att säsongen är slut grävs ner i landet. Potatis bör ha en 4-årig växtföljd så det är bara bra att odla något annat med jämna mellanrum.
Jennyn
Mitt förslag på tidig potatis är den underbara sorten Silla. Tyvärr är det svårt att få tag på utsäde till denna, min absoluta favoritsort. Den är tidig, snygg och rosa, mycket god, kokar inte sönder och jag har i alla fall fått bra avkastning på leriga land i Mälardalen. Orsaken till att den inte längre finns som godkänt utsäde lär vara att den inte lämpar sig för yrkesodling.

För en lagringsbar sen sort rekommenderar jag Sava som är fastkokande, gul, god, frisk och mycket lagringstålig.

Vill man ha en god mos- och bakpotatissort är Rosamunda också min favorit. Smakmässigt är den suverän, men jag har haft lite problem med avkastningen, vissa angrepp på knölarna och att få upp dem i riktig bakpotatistorlek har jag inte lyckats med ännu. Kanske gillar Rosamunda inte lerjord?

Jag brukar inte heller offra den bästa jorden till potatisland. Ibland har jag kört en potatisodling täckt med svart plast för att bearbeta jorden där jag senare år vill ha andra grönsaksland. Det brukar fungera OK, även avkastningen inte blir så stor och att man kan få problem med knäpparlarver första året vid odling på gammal gräsmatta.

Jag läste förresten någonstans att var femte svensk odlar egen potatis. Fantastiskt! Kan det vara sant?

Potatisodlingstokiga Jennyn
KURT
CITAT (Jennyn @ 05-02-2003, 11:43)
Jag läste förresten någonstans att var femte svensk odlar egen potatis. Fantastiskt! Kan det vara sant?

Potatisodlingstokiga Jennyn

Med tanke på att en stor del av befolkningen (speciellt äldre befolkning på landsbygden) äter potatis MINST 300 dagar/ år så är det nog många som är glada åt den lilla omväxling de får när de får äta egenodlad potatis. Och potatisen är ju en mycket tacksam gröda att odla, egentligen mycket mera besvärsfri än många andra grödor.
peter
jag bockar o bugar för inkomna förslag på potatissorter.
Jo visst vet jag att jag kan tillföra jorden näring...
det är bara det att landet utvidgas i snabbare takt än vad komposten hinner med att tillföra ny matjord. Jag odlar på det som tidigare varit en lite åkerplätt, som sedan många decennier legat i träda. Allt eftersom så bryter jag ny mark som jag förbättrar jorden på, men odlarlusten är större än tillgången på organiskt material att tillföra den.
allt tar sin tid, men i år så skall jag transportera hem ett lass med hästskit, så på sikt så kan det nog bli fräs på det hela...
Jörgen
Asterix är en härlig potatis, min absoluta favorit. Stor, röd och grann och fast blir den. wub.gif
Jörgen
Gunvor Nilsson
Hej Cilla! Visst finns förpackningar med några sorters potatis och inte så många av varje. Jag har en bekant i Tyresö som köper en sådan förpackning varje år med - vad jag tror - 4-5 sorter med tidigare-mellan-sena skördeperioder. Skulle tro totalt runt 5 kg! Hon har ett pyttelitet land. Vet inte var hon köper men säkert i en handelsträdgård.
ulf ryberg
Plantagen hade ett sådant erbjudande i fjol. Jag har för mig att det var fyra olika sorter och några knölar av varje. Utsädet kom från Stubbetorp potatis om jag inte minns fel. Ring till dom (om du har Plantagen på orten) och kolla om dom tänker ta in det i år. Annars har du ju möjligheten att gå med i föreningen Sesam. Där har du möjligheten att prova på främst äldre sorter men även sådana som fortfarande går att köpa i handeln.
e_sedell
CITAT (Cilla @ 05-02-2003, 02:48)
När jag då och då vill ha riktig sättpotatis är problemet att jag hellre vill ha fyra, fem av varje sort, men de som finns att köpa är ju i stora säckar med minst 50 potäter av samma sort.

Hur gör ni andra för att få variation?

Det finns sortimentlådor med 4-5 olika sorters potatis i. Det brukar vara 8-10 potatisar va varje sot tror jag. Sen såg jag på sollentina mässan förra året att det fanns både i lösvikt och i föpackningar med 4 i vardera! Helt perfekt! wub.gif
Eva St
Brukar beställa efter Potatislista av Tomat - Åke T.
Tror det brukar vara 3-5 knölar per sort ungefär och många sorter brukar han ha.
Eva St
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon