Kattgräs
Hej!
Jag har (antagligen) några "The Fairy"-rosor och har två frågor om den.

1. Jag undrar för det första om de är rotäkta? En har skjutit mycket långa skott. Bladen liknar The Fairy, men det finns inga knoppar. Då jag inte vet ifall det är årsskott, vågar jag inte ta bort dem.

2. En av rosorna är helt förkrympt, och har mycket konstiga blad. Tyvärr har jag ingen bild, men ska försöka beskriva den: bladen är antingen kalätna eller har inte utvecklats alls. De sitter i grenvecken, tätt ihop. Trädgården har inte skötts om på flera år, och den här rosen har klippts ner precis som rabattrosor.

Med hopp om att någon vet (det brukar det ju göra här).
unsure.gif
kerstin z5-6
The Fairy är nästan uteslutande en ympad ros -så rotäkta tror jag inte .
Vildskott från grundstammen har annorlunda blad ofta både antal småblad och utseende -ofta har de matta blad,.
Rosor skjuter långa årsskott -de blommar nästa år -så kan även denna göra
Denna ros kan bli lite "marktäckande i sitt växtsätt och behöver inte snaggas så mycket som rabattrosor om man inte vill ..
Gissar således på
årsskott
Bladen som är kalätna är nog larver -det kommer nytt smile.gif
Kattgräs
Tack för svaret!

Då ska jag inte klippa bort grenarna. De har ju fört ett tynande liv, så det kan mycket väl vara årsskott och inte vildskott. De är inte särskilt taggiga, och kommer inte så djup nerifrån heller. Jag avvaktar till nästa år. smile.gif

Jag ger den lilla "misshandlade" rosen en chans till också. Det kan ju hända att den tar sig.
smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
The fairy brukar vara okulerad på någon grundstam, för att få reda på om det är skott från grundstammen eller årsskott från den ädla sorten får man gräva och titta efter om skotten kommer över eller under förädlingsstället. Eller så väntar man tills skotten blommar (även om det skulle dröja till nästa år), det har hänt att jag varit osäker på vissa skott om det varit vildskott eller ej så då har jag låtit dem gå i blom innan jag tagit bort dem och själva rosen verkar inte ha lidit av detta.

Den andra rosen kanske har haft en hel del insektsangrepp och kanske inte har fått så bra skötsel. Testa nästa år att pyssla om den med koskit, rejäla rotblötor tidigt på säsongen + plocka bort alla skadedjur du ser. Låt växten vila lite från beskärning, ta bara bort det som är dött och fult när björken har musöron och se om den repar sig.
Kattgräs
Tack Åsa för tipsen! smile.gif

Jag ska ta det lite försiktigt med klippandet. De kan behöva lite nya skott, så jag hoppas det är sådana.
nypan
...nyfiken gul; vad kan det varit för insektsangrepp på åsas ros?
och hur gick det sen? undrar nypan

...har nämligen sett precis liknande symptom i helgen på mina rosor (en klätterros som pga frusna/döda grenar klipptes ner kraftigt)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon