Full version: körsbärssylt
Elizabeth
Det blev rätt många körsbär i år? Jag tänkte göra en eylt/marmelad och undrar om någon skulle vilja tipsa ett recept.

Tack på förhand
Elizabeth
Fenja
Räkna och lägg körsbären i en tjockbottnad gryta, häll i 1 dl vatten och låt koka upp under omrörning. Jag gillar att låta en kanelstång koka med! Småkoka länge på svagvärme och räkna av kärnorna du plockar upp så du får tag på alla. Smaka av med socker till du är nöjd med sötman och låt koka under omrörning cirka en timme så att väteskemängden reduceras. Tillsätt Atamon efter kokning för hållbarare konserv och häll upp på väl rengjorda glas.

Om du vill ha gelead sylt kan du använda sockret med pektintillsats: Syltsocker i stället för det vanliga. Eller Certo - utgå då ifrån Certoreceptet.

Mvh
Fenja
Elizabeth
Tack Fenja!

Skulle även uppskatta tips på vad man kan göra med stora mängder bigarråer. Vi orkar inte att äta upp alla. Jag tänkte frysa in en del för att sedan koka kompot men det blir ändå mycket kvar. Jag försökte att sylta men jag tycker inte att sylten smakade mycket (tillsatte lite socker plus citronsyra men det blev ingen större smakupplevelse trots allt). Kanske någon har ett bra recept?

Tacksam för tips!
Fenja
Jag brukar safta dem när det är mycket. Du kan göra en god paj efter ett vanligt pajrecept, snåla inte med potatismjölet för det vätskar rejält. Eller varför inte ett gott dessertvin?
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon