almösund
10-07-2004, 23:08
Vet någon hur många tomatkvistar man vågar ha på en SUNGOLD tomatplanta som växer så det knakar? Det kommer tre blad och sedan kvist med blommor och alla blommorna blir små tomater .. har nu sex kvistar och det kommer nya blommor hela tiden. Jag vill att de skall orka mogna också... skall jag gödsla och hur ofta.. med vad, är blåkorn OK.
Jag fick lära mig att plantan klarar mellan 4-6 blom-/tomatklasar därefter ska de toppas och ägna sig åt att göra tomater istället för att växa. Men det är många år sedan och möjligen finns nya rön. Avvakta gärna svar från flera så du inte gör något dumt!!
Jag gödselvattnar mina med just flytande blåkorn som de får varje gång jag vattnar.
Om plantan mognar dåligt, går det bra att skära av den och hänga den upp och ner inomhus när det blir frost och den inte kan vara ute längre. Tomaterna mognar då fint!
Mvh
Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
11-07-2004, 08:40
Man kan även använda gröna tomater ex. i inläggningar.
Vilken gödning man använder är en smaksak själv använder jag inte konstgödning men det går även bra att använda konstgödning (blåkorn är konstgödning), helst bör det dock vara en gödning som inte innehåller alltför mycket kväve.
Hur många tomater man kan ha på plantan beror på sorten och vart man odlar, är det i växthus så är odlingssäsongen längre och man kan då oftast spara fler än 4-6 klasar. (i uppvärmda växthus kan man spara en väldigt massa klasar, ofta är tomater som sungold 10-15 meter när de rivs ut när man odlar den i ett riktigt tomatväxthus)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.