TeliaNet
har en palm som blir allt för lång och vill klippa ner den lite, undrar då hur jag ska göra för att få toppen att växa vidare som stickling?
GoSatta
enligtnått tidigare inlägg här så ska man inte kunna göra det (om det nu är en palm) sök på palm stickling eller något liknande så borde inlägget dyka upp.
TeliaNet
hittade det.
jag vet inte om det är en palm men det är en sån med långsmala blad och lite rödskimrande i det gröna och den är väldigt vanlig i affärer.
Fenja
Kan det vara någon sorts Kroton du har? Kolla bilder på google.se. Den tror jag i så fall tål att toppas.
Mvh
Fenja
TeliaNet

bladen liknar dessa och den har ingen blomma än.
Copycat
Hejsan Claes. Skulle det kunna vara en Regnbågsdracena (Dracaena marginata 'Tricolor' eller en vanlig Dracaena marginata? Jag kan ju inte det där med att skicka med bilder, men leta på Google så hittar du dom säkert. wub.gif
Copycat
Ursäkta Claes. Poängen var ju om du kunde toppa den. Ja, om det är en Dracaena så går det utmärkt. Jag har fått klippa ner alla mina för att dom blev för rangliga. wub.gif
yla
jag säger som så att om du nu e tvungen att kapa den så gör det o testa att sätta ner det du kapar av i jorden
juccapalm tillexempel går utmärkt att göra så med,så har du snart ett helt buskage rolleyes.gif
TeliaNet
har nu satt både dracenan och kaktustopparna i sand.
håll tummarna.
TeliaNet

den är mycket lik denna.
Copycat
Själv satte jag mina Dracaenor i vatten, men det kanske går lika bra i sand. wub.gif
TeliaNet
ska sanden vara blöt?
yla
o jag körde jord wub.gif
TeliaNet
ska sanden vara blöt till kaktussticklingarna+
Lady Hamilton
Jag har flera stycken av växterna på bilden, topparna rotar jag i vatten, sedan växer det ut 3-5 nya skott ur stammen där du har kapat.
Hälsningar Hammis rolleyes.gif

Ett annat sätt om man vill ta "sticklingar"/ skott av stora växter typ palmer är att man fäster en påse med jord runt stammen så växer det ut rötter, och sedan är det bara att kapa under.
TeliaNet
jag återkommer med resultaten.
hur lång tid tar det för sticklingarna att slå rot?
el_fishko
några veckor typ. går ganska långsamt
TeliaNet
ska kaktussticklingarna också ha vatten?
pejori
inget vatten till kaktusarna förän dom grott. rolleyes.gif
det ser du när dom börgar växa smile.gif
TeliaNet
det går så sakta när de växer så det går inte att se.
jag ger lite vatten om 4-6 veckor så får vi se.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon