Full version: Asfalt
Netten
Vi vill smalna av plattgången in till huset och så långt är det ju inga problem. Problemet är dock där gången avslutas mot den allmänna gångvägen. Man har asfalterat ca 40 cm in på tomten och denna bit vill vi ta bort, men hur? wacko.gif blink.gif huh.gif

Vi började igår att plocka upp plattorna och när jag grävde ur lite under asfalten så verkar den jättetjock minst 5 cm. Kan man hyra någon maskin hyffsat billigt för ändamålet? huh.gif Vi har fått förslag på att använda vinkelslip men funkar det verkligen, är den tillräckligt kraftig? Ett annat förslag var att använda en gammal yxa (som man inte är rädd om) och slägga.

Hmm...har någon gjort något liknande projekt, alltså tagit bort asfalt och hur gjorde ni då? Vi tar tacksamt emot alla tips smile.gif biggrin.gif
Ralf
Asfalten sågas lämpligen med en "vinkelkap" (Partner) som man hyr på en maskinuthyrningsfirman via Gula sidorna. Stenskiva ska sitta på. Berätta i affären vad ni ska såga för något så fixar dom rätt maskin åt er.

Ha tex en planka som hjälp så att ni får en rak linje. Det är viktigt för denna sågkant kommer alltid att synas sedan i framtiden.

Att hugga med yxa.. ja det går men det blir ingen snygg kant och det är nog svårt att få bra kraft bakom huggen på rätt plats.
Hannele
Jag vet inte, om ni har barn? Vår erfarenhet är att barn älskar alsfalt! Detta gäller från 1-åring till tonåring; där kan köra gå-vagn, åka tre-hjuling, köra dockvagn, åka skate board, gå på styltor, cykla en-hjuling, åka sparkcykel, hoppa hage, spela king, spela basket, mm, med mera... Vi hade alltid mest grannungar hos oss - för vi hade den bästa asfalten utanför garaget. Det trodde vi inte om asfalt - förrän vi flyttade till hus!
Berith
sleep.gif Fast frågan är väl om allt det där går att åstadkomma på 40 cm asfalt!

biggrin.gif
------
Gjorde lite fel.... rolleyes.gif
Hannele
CITAT (Berith @ 11-07-2004, 10:23)
-_-Fast frågan är väl om allt det där går att åstadkomma på 40 cm asfalt!

biggrin.gif

unsure.gif Så man skulle inte kunna köra dockvagn elelr gå-vagn på 40 cm asfalt...?
Berith
Såklart man kan. smile.gif

Attans att du var så snabb! wink.gif
Hannele
CITAT (Netten @ 11-07-2004, 08:11)
Man har asfalterat ca 40 cm in på tomten och denna bit vill vi ta bort
wub.gif Viken plats att ställa vackra krukor på!?

Berith
ohmy.gif Jösses!

tongue.gif
Netten
Nja, att göra några aktiviteter just på denna lilla asfaltsplätt tror jag inte på biggrin.gif däremot så har ungarna hela gångvägen utanför att göra allt det där laugh.gif

Att vi vill ta bort asfalten är för att vi tycker att öppningen är allt för stor och vill göra den lite mer "intim". Häcken som vi planterade i fjol ska breddas med en planta till (den har vi redan så den behöver bara flyttas) Ett plus är ju också att jag får mer rabatt wub.gif

Så här såg det ut i oktober 2003 med krukor: Framsidan Vi har tagit bort ett ruttet och väldigt trasigt staket och därav resterna från stolpar som sticker upp ur asfalten. Det krävs att man ser till att det alltid ser fräscht ut i krukor för annars förtar de allt, har har ju tex X-bollarna fått sig en frostknäpp. Dessutom så frös en kruka sönder i vintras sad.gif
Hannele
CITAT (Netten @ 11-07-2004, 14:21)
Att vi vill ta bort asfalten är för att vi tycker att öppningen är allt för stor och vill göra den lite mer "intim".
wub.gif Vackra små träd i flätade tvättkorgar?

Vi har haft penséer nästan tre månader, gladiolus, höga tagetes, nu höstaster.
Lättskött.
Netten
Vilken underbar korg...förälskad direkt wub.gif Till nästa vår ska jag se till att ha en sådan på min trapp istället för den stora krukan. rolleyes.gif
Netten
Nu har jag pratat med några firmor som hyr ut maskiner. Alla föreslog en bilmaskin med huggmejsel och en av dem föreslog också att vi skulle kunna köra med vinkelslipen för att få en rak linje och sedan hugga bort resten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon